Ett projekt för lärare som vill använda spel och tillämpad dramateknik i hållbarhetsundervisningen för att inspirera elever och låta dem utforska komplexa hållbarhetsfrågor på ett interaktivt sätt.

• Period: 2023-08-31 – 2024-06-30
  • Finansiär: Interna medel,PUMA

Beskrivning

Vill du använda spel och tillämpade dramatekniker i hållbarhetsundervisningen? Att ha kul när man undervisar, att inspirera elever och låta dem utforska komplexa hållbarhetsfrågor på ett interaktivt sätt, att förbättra mjuka färdigheter tillsammans och slutligen att bli en "magiker" som skapar egna världar i klassrummet?

Välkommen till projektet “While playing to change the world: theater and gaming techniques in sustainability teaching”!

Syfte

Att förse lärare som är involverade i hållbarhetsrelaterade studieprogram vid Uppsala universitet campus Gotland med verktygslådan för teater (tillämpad drama) och speltekniker för att berika hållbarhetsundervisningen och bättre navigera genom komplexa tvärvetenskapliga frågor.

poster

Information

Program: 4 workshops om spel hösten 2023, och 4 workshops om tillämpad dramateknik (teater) våren 2024.

Deltagare: Lärare baserade på Campus Gotland som har hållbarhetsrelaterade ämnen i sina discipliner.

Format: Fysiska möten (ibland hybrid), 3 timmar vardera.

Leveranser: Ett spelbibliotek att låna och använda i undervisningen + en elektronisk handbok med spel- och teaterverktygslådan på SWEDESD-webbsidan.

Finansiering: Pedagogiska utvecklingsmedel (PUMA) 2023

Workshops utförda hösten 2023

Workshop 1: Keep Cool - ett brädspel om klimatförändringar.
Workshop 2: Brädspelet Fish Banks om att förvalta gemensamma resurser.
Workshop 3: Hållbarhetsspel online New Shores och Up to You av Center for System Solutions (Polen).
Workshop 4: Spelifierade utbildningsinsatser / kortspel + grundläggande principer för att utveckla ditt eget utbildningsspel (med Institutionen för speldesign).

Vårens workshops som pågår under 2024

Workshop 1: Introduktion till tillämpat drama. Icebreakers. Forumteater (Per-Ola Nilsson, dramapedagog);
Workshop 2: Klimatkonferensen: från global nivå till individnivå och vidare (Eva Österlind, professor i tillämpad dramatik, Institutionen för pedagogik och lärande, Stockholms universitet);
Workshop 3: LARP (live-action role-play) i hållbarhetsundervisningen (Sarah Lynne Bowman, universitetslektor, institutionen för speldesign);
Workshop 4: Kreativa metoder för grupp- och individutveckling i naturbaserade utomhusmiljöer (Oleksandra Khalaim, SWEDESD och Daniel Olsson, kommunikationsenheten).

Har du några frågor eller förslag? Kontakta projektkoordinator Oleksandra Khalaim.

Projektet stöds av PUMA 2023 (projektbidrag för utbildningsutveckling).

Institutionen för speldesign vid Uppsala Universitet, Institutionen ämnesdidaktik vid Stockholms universitet, och experter på hållbarhetsspel från Center for Systems Solutions (Polen)

Projektledare: Oleksandra Khalaim