U-CARE-doktorander presenterade vid konferens i Stockholm

Doktorand Oscar Blomberg och doktorand Frida Svedin

Doktoranderna Oscar Blomberg och Frida Svedin presenterar sina posters på plats vid konferensen 'Nordic Congress of Gerontology' i Stockholm.

U-CAREs doktorander Oscar Blomberg och Frida Svedin höll varsin posterpresentation vid Nordic Congress of Gerontology, som arrangerades i Stockholm 12-14 juni under temat ’Ageing in a transforming world’. De presenterade studier från deras doktorandprojekt som ingår i forskningsprojektet INVOLVERA, vilket syftar till att utveckla och anpassa ett stödprogram för personer med demens.

Oscar Blomberg höll en posterpresentation om den första studien i sitt doktorandprojekt som utforskar behov och preferenser hos personer med demenssjukdom, deras anhöriga, hälso- och sjukvårdspersonal samt patientorganisationer för att anpassa stödprogrammet till svensk kontext.

Frida Svedin presenterade resultaten från en studie där forskarna undersökt vilka hinder och underlättande faktorer som hälso- och sjukvårdspersonal samt frivillighetsorganisationer kan se för att implementera stödprogrammet i Sverige.

Om stödprogrammet

Stödprogrammet INVOLVERA erbjuder guidad självhjälp med arbetsböcker som fokuserar på beteendeaktivering. I stödprogrammet ger en anhörig stöd till personen med demenssjukdom att arbeta med arbetsboken. INVOLVERA har utvecklats i England, och vidareutvecklas och anpassas nu till svensk kontext.