Granted applications

Each year it is possible to apply for funding from the Faculty of Science and Technology's University Pedagogical Renewal Fund for pedagogical development projects at undergraduate and graduate level. Applications can be made in English or Swedish. Below is a list of previous years' approved applications.

The application deadline for 2025 is 6 September 2024.

Applications granted in 2023

Department of Physics and Astronomy

Development of E-Learning Content for the course Application Oriented Deep Learning in Physics

Entropi – från kaos till ordning i termodynamisk undervisning

Kursvärderingar för kursutveckling

  • Principal applicant:: Lisa Freyhult
  • Co-applicant: Andreas Solders, Björn Victor (Instutionen för informationsteknologi)

Remote Laboratories on European Level

Student activation and enhanced understanding of complex physics concepts through open labs

Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

Övergång till flerformsundervisning med fokus på engagemang och gemenskap

Institutionen för kemi – BMC

Pedagogic Development of an Interlinked M.Sc. Program in Organic Chemistry

  • Huvudsökande: Jan Streuff
  • Co-applicant: Christine Dyrager, Lukasz Pilarski

Institutionen för organismbiologi

Praktisk träning i problemlösning i bioteknologi för ingenjörstudenter – förberedelse inför yrkeslivet

  • Huvudsökande: Tatjana Haitina
  • Co-applicant: Anders Virtanen, Institutionen för cell- och molekylärbiologi

EVOPOLY – The Monopoly of Evolution

Institutionen för cell- och molekylärbiologi

Stärkt handlingskompetens i hållbarhetsfrågor på civilingenjörsprogrammet i molekylär bioteknik

  • Huvudsökande: Jan Andersson
  • Co-applicant: Karin Stensjö, Institutionen för kemi – Ångström

Institutionen för geovetenskaper

Connecting windowsill and backyard experiments to the cloud; Including low-cost IoT sensors in earth sciences education to sense the natural, agricultural and urban water systems

  • Huvudsökande: Benjamin Fischer
  • Co-applicant: Rickard Pettersson, Ekaterina Sokolova, Roger Herbert

 

Institutionen för fysik och astronomi

Understanding complex Modern Physics concepts and activating students with demonstrations

Institutionen för materialvetenskap

Addressing global and local challenges of teaching nanotechnology for life sciences applications: Implementing continuous pedagogic improvement

Institutionen för elektroteknik

Studentaktivitet och livslångt lärande inom Elektriska energisystem

Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

Etikstrimmor

Institutionen för kemi – BMC

Development of chemistry students? writing skills via workshops on self- and peer-evaluation

Ta tillvara pandemins lärdomar? Vidareutveckling av digitala hjälpmedel för grundkurserna i organisk kemi

Institutionen för biologisk grundutbildning

Advanced studies in Biology/Biotechnology/Bioinformatics – getting ready!

Institutionen för organismbiologi

Interdisciplinary thinking in archaeogenomics: improving sustainable partnerships across disciplines starts in the classroom

Institutionen för cell och molekylärbiologi

Ett sammanhållet spår för akademiskt skrivande på masterprogrammet i biologi med tydlig progression

Att läsa vetenskapliga artiklar med ett kritiskt förhållningssätt – kursmål, undervisning och examination

Institutionen för geovetenskaper

Integration of multiple teaching formats into Project-Based Learning in atmospheric modelling course: an approach toward self-driven learning

Institutionen för informationsteknologi

Digitalisering av examination av, och hjälp med, programmeringsuppgifter

Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

Förbättrad inlärning av grundläggande koncept och begrepp på en metodkurs genom kontinuerliga digitala tester (Rapport)

Institutionen för elektroteknik

Utveckling av digitala interaktiva laborationer i elkraftteknik

Institutionen för fysik och astronomi

Design av en interaktiv online tutorial med programmeringsinslag

From blackboard to interactive apps: exploring new pathways to digital, student-active mathematical physics teaching (Report)

Active learning with physics apps connecting master and bachelor education

Revision av kursliteratur för mekanik baskurs

Institutionen för organismbiologi

Creating an interactive digital textbook as enhanced teaching material

  • Huvudsökande: Hanna Johannesson

Filmbaserade presentationer för att underlätta, bredda och fördjupa inlärningen av biologisk mångfald (Rapport)

Institutionen för geovetenskaper

Engaging students in online earth sciences education through windowsill and backyard experiments based on low-cost but high-tech sensors

Institutionen för informationsteknologi

Kursövergripande problemlösning som integrerar analytiska och numeriska lösningsmetoder

Unifying Introduction to Programming: Collaboration with NUS Singapore

Institutionen för teknikvetenskaper

Utveckling av laboration inom avsaltning av havsvatten för att utveckla studenternas generiska, etiska och tekniska färdigheter med studentaktivt lärande (rapport)

Institutionen för kemi – BMC

Introduktionskurs för laborationsundervisning inom kemi och biologi

Institutionen för fysik och astronomi

Konceptkartor om stjärnors liv och död

  • Huvudsökande: Sofia Ramstedt

The cosmic trail – learning astronomy by walking (report)

Flipping the Physics Classroom II (report)

Best practices for teaching physics with computations as a basis for understanding

Integrating Statistics, Data Science, and Machine Learning in Physics and Engineering Education

Institutionen för informationsteknologi

Att förstå och utveckla teknologidentiteten i dialog med olika aktörer

  • Huvudsökande: Anne-Kathrin Peters

Kamrat- och läraråterkoppling förstärkt med automatiska tester (rapport)

Developing Pedagogically Anchored Strategies for Using the Self-Flipped Classroom Concept

Institutionen för fysik och astronomi

Gamification in astronomy education (report)

Konkretiserande och aktiverande lektioner i elektromagnetism (rapport)

Flipping the Physics Classroom --- a working group (report)

Institutionen för teknikvetenskaper

Lesson 2020 -- computer supported active learning in tutorial classes (report)

Webbaserad inlärningsmetod med individanpassat tempo och återkoppling

New Pedagogical Model: Delivering Agile and Scrum courses using Scrum method

  • Huvudsökande: Ibrahim Alaff

Institutionen för kemi – Ångström

Bakvänd pedagogik för att lära fysiker kemi (rapport)

Utveckling av examination i partnerskap mellan lärare och studenter (rapport)

Institutionen för geovetenskaper

Studentaktivering på nätbaserade kurser (rapport)

FOLLOW UPPSALA UNIVERSITY ON

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin