Utvärdering av Cemfor postiv till verksamhetens måluppfyllelse

Centrum för mångvetenskaplig forskning om rasism (Cemfor) inrättades av vetenskapsområdet för humaniora och samhällsvetenskap 2016. Under hösten 2023 utvärderades Cemfor.

Utvärderingens uppdrag var bland annat att ”redogöra för forskningens kvalitet, mångvetenskaplighet, omfattning och inriktning i relation till den internationella forskningsfronten”. Utvärderarna är mycket positiva till verksamhetens måluppfyllelse och anser att Cemfor ger ett viktigt och unikt bidrag till forskning om rasism, samt synliggör värdet av olika forskningsperspektiv om rasism, i ett nationellt och internationellt sammanhang.

Teologiska institutionen är värdinstitution för Cemfor. Mer information om centrumet finns här.