Om oss

Akademiskt industriellt kärntekniskt initiativ (ANitA) är ett kompetenscentrum som samlar industriell och akademisk expertis inom kärnteknik. Genom tvärvetenskaplig forskning och utveckling är ANItA:s uppdrag att generera kunskapsbaserat beslutsstöd för att effektivt och säkert kunna implementera små modulära reaktorer (SMR) för att bidra till Sveriges ambition att bli en helt fossilfri nation.

ANItA:s vision

Välfärdssamhällets förmåga att skapa och stödja god hälsa, fred och hållbarhet i alla dess aspekter är obestridlig. Välfärdssamhället bygger fundamentalt på att det finns tillräcklig tillgång på energi. Grunden för de flesta nuvarande välfärdssamhällen är dock användningen av fossila bränslen, vilka skapar oönskade effekter på hälsa, miljö och klimat. Dessa negativa konsekvenser drabbar inte bara välfärdsländer utan också, genom olika mekanismer och i större utsträckning, världens fattiga länder. Dessa överväganden utgör en grund för en vision där forskning ska vara en avgörande faktor för att främja en framtid där:

• den ekonomiska grunden för att stödja det svenska välfärdssamhället är säkrad
  • Sverige, med rationella medel, deltar konstruktivt i strävan att skapa ett globalt välfärdssamhälle,
  • kunskap, teknik, förmåga och ekonomiska förutsättningar för att bekämpa globala klimatförändringar är fullt utvecklade.
  • nyttig energi, ur ett livscykelperspektiv, genereras med så små miljöavtryck som möjligt. På så sätt uppnås maximal biologisk mångfald och att orörd vildmark, nationellt såväl som internationellt, bevaras så långt det är möjligt.

ANItA har en avgörande roll att spela i denna vision. Under de första fem åren kommer ANItA att vara under utveckling och de första resultaten kommer att presenteras. Under de kommande fem åren konsolideras ANItA och då styrs insatser mot implementeringsstadiet av de första SMR-enheterna i Sverige. Åren därefter fungerar ANItA som en leverantör av kompetenser och fungerar som en teknisk stödorganisation i Sverige.

ANItA i siffor

• 5 år: Kompetenscentret pågår under åren 2022-2026
  • 81 MSEK total budget
  • 5 partnerföretag
  • 3 universitet
  • 14 projekt

Ane Håkansson

En äldre man med glasögon

Centrumföreståndare

ANItA:s ledning

Programråd:

• Ane Håkansson, Uppsala universitet, centrumföreståndare
  • Agneta Rising, ordförande
  • Saida Engström, Vattenfall, ledamot
  • Sophie Grape, Uppsala universitet, ledamot
  • Jani Halinen, Fortum, ledamot
  • Kyle Johnson, Studsvik Nuclear, ledamot
  • Mats Jonsson, KTH, ledamot
  • Lena Oliver, Westinghouse, ledamot
  • Teodora Retegan Vollmer, Chalmers, ledamot
  • Mats Yngvesson, Uniper, ledamot

Observatörer:

• Cheuk Lau, Strålsäkerhetsmyndigheten
  • Aapo Tanskanen, Radiation and Nuclear Safety Authority in Finland (STUK)
  • Martina Sturek, Women in Nuclear
  • Pierre-Jean Rigole, Energimyndigheten

Vad är små modulära reaktorer?

Små modulära reaktorer (SMR) är ett samlingsnamn på ett sjuttiotal olika reaktorkonstruktioner. Gemensamt för dessa är att de genererar upp till cirka 300 MW elektrisk effekt, alltså ungefär en fjärdedel av moderna stora reaktorer. De är också förhållandevis fysiskt små och kan placeras ut nära konsumenterna.

En grundläggande idé med SMR:er är att de ska fabrikstillverkas och typgodkännas. På så sätt förkortas den tid det tar att få dessa reaktorer i drift. Genom typgodkännandet och en hög grad av standardisering förväntas SMR:er få ett förhållandevis lågt pris.

Förutom elproduktion kan SMR:er användas för andra ändamål som till exempel fjärrvärme i städer, processånga för industrin och effektiv vätgasproduktion.

Inom ANItA fokuserar vi verksamheterna på SMR:er av så kallad lättvatten-typ vilka bygger på liknande teknik som dagens reaktorer. Skälet till detta är att dessa koncept nu är marknadsmogna och kan tekniskt sett snabbt implementeras.

Dessa reaktorer är utrustade med mycket effektiva passiva säkerhetssystem som bygger på enkla fysikaliska principer och innebär att ingen yttre krafttillförsel är nödvändig eller att det krävs aktiva åtgärder från operatörer för att stänga av reaktorerna i det fall att ett oönskat driftläge skulle inledas. Vidare kan dessa reaktorer tämligen enkelt förläggas underjordiskt eller i bergrum för att åstadkomma ett högt skydd mot yttre påverkan.