The Human Right to Participate in Science and the Legal and Institutional Structure of Science

• Datum: 19 december 2023, kl. 13.15–15.00
  • Plats: Universitetshuset, Sal IX
  • Typ: Seminarium
  • Arrangör: Research Programme ‘Democracy and Higher Education’, the Uppsala Human Rights Research Network and the Department of Philosophy.
  • Kontaktperson: Linda Isacsson

En föreläsning om den mänskliga rättigheten att delta i vetenskap och vetenskapens juridiska och institutionella struktur, anordnad av forskningsprogrammet Demokrati och högre utbildning i samarbete med Uppsala forskarnätverk om mänskliga rättigheter och Filosofiska institutionen, Uppsala universitet.

Porträtt Samantha Besson.

Samantha Besson, Collège de France, Paris Professor for International Law and Institutions, är keynote speaker.

Akademisk frihet är idag mycket omdebatterat. Men sällan lyfts den rättigheten att "delta i vetenskaplig praktik och njuta av dess fördelar” som både finns i den allmänna förklaringen om de mänskliga rättigheterna och den internationella konventionen om ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter.

Vad betyder egentligen denna rättighet? För vem spelar den roll? Oenighet råder om dess syfte. Ska den värna forskares aktiva deltagande i vetenskaplig praktik eller allmänhetens möjlighet att åtnjuta fördelarna som kommer ur vetenskapliga framsteg och tillämpningar?

Samantha Besson, Collége de France reder ut begreppen utifrån MR teori, vetenskapsfilosofi och internationell rätt. Frågan tas upp i diskussion med Hans Ellegren, ständige sekreterare i Kungliga Vetenskapsakademien och Linda Wedlin, programchef för Demokrati och högre utbildning. Diskussionen modereras av Carl Tham, tidigare utbildningsminister.

Anmäl dig senast 18 december

Se mer information i den engelska versionen av kalendarieinlägget.