Om institutet för utbildningsrätt

Styrelsen

IfU ingår i den Juridiska fakulteten vid Uppsala universitet. Fakultetsnämnden har utsett följande personer till styrelse för Institutet för utbildningsrätt, IfU, under perioden den 24 januari 2023 – 31 december 2025:

Andreas Bergh
professor i pedagogik

Hans Eklund

docent i processrätt

Maja Elmgren,

docent i kemi

Victoria Enkvist,

docent i konstitutionell rätt

Esbjörn Larsson,

professor i pedagogik

Lotta Lerwall,

professor i förvaltningsrätt (ordförande)

Daniel Nordholm,

universitetslektor i pedagogik

Judit Novak,

universitetslektor i pedagogik

Sverker Scheutz,

universitetslektor i offentlig rätt

Rebecca Thorburn Stern,

professor i folkrätt

Ledningsgrupp

Hans Eklund (juridiska fakulteten, Uppsala universitet)

Victoria Enkvist (juridiska fakulteten, Uppsala universitet)

Stina Hallsén (utbildningsvetenskapliga fakulteten, Uppsala universitet)

Lotta Lerwall (juridiska fakulteten, Uppsala universitet)

Judit Novak (institutionen för utbildningsvetenskap, Mittuniversitetet)

Maria Refors Legge (juridiska fakulteten, Uppsala universitet)

Institutet för utbildningsrätt, IfU, har till syfte att på bredast möjliga sätt inspirera till och stödja forskning och utbildning inom det utbildningsrättsliga området. Med utgångspunkt i den breda vetenskapliga universitetsmiljön verkar institutet för att främja forskning och forskningssamarbeten mellan rättsvetenskapen och andra vetenskapliga discipliner.

En central del i institutets verksamhet är samverkan med myndigheter och med civilsamhället. Verksamheten riktar sig därmed till både forskare inom alla vetenskapliga discipliner samt till anställda vid myndigheter, företrädare för intresseorganisationer och anställda inom utbildningsområdet.

Forskningen leder till ny kunskap om skolans och högskolans förutsättningar. Forskningsresultaten förväntas bland annat leda till lagändringar och därigenom bidra till rättsutvecklingen. Forskningsresultaten kommer även till användning i skolväsendet och högre utbildningar i landet och når på så vis rektorer, lärare och andra avnämare. Verksamheten vid IfU kan kort sagt sägas bidra till att höja kvaliteten på Sveriges utbildningsväsende.

Institutet för utbildningsrätt är det viktigaste utbildningsrättsliga centret i Sverige. Institutet har som mål att bli det viktigaste utbildningsrättsliga centret i Norden och att på sikt bli en viktig samverkanspartner för utbildningsrättslig forskning i Europa.

Med begreppet utbildningsrätt fångas alla rättsligt intressanta frågor om all utbildning, såväl utbildning som regleras i skollag och högskolelag som annan utbildning. IfU har antagit följande definition av utbildningsrätt. Som synes inkluderar den många vetenskapliga infallsvinklar och discipliner.

Med utbildningsrätt förstås insikt i och analys av

• alla de regler som styr målen för, innehållet i, organisationen av, styrningen av, tillsynen över och ansvaret för utbildning,
  • de bevekelsegrunder och uppfattningar som ligger bakom dessa regler och
  • de bevekelsegrunder och uppfattningar inom utbildningsområdet som inte vunnit gehör eller av andra skäl inte kommit till uttryck i skriftliga regler.

Utbildningsrätt är ett dynamiskt område som influeras av internationella strömningar och mångvetenskapliga analyser.

IfU:s sändlista

Ett bra sätt att hålla sig uppdaterad på institutets kommande evenemang!

Inför varje högre seminarium eller konferens skickar vi ut information till vår sändlista. Att stå med på vår sändlista innebär således att du får all information om våra kommande aktiviteter.

Kom med på sändlistan