Nätverkets grundare och medarbetare

Nätverkets grundare

Professor Carl Caleman är anställd vid avdelningen för X-ray Photon Science, institutionen för fysik och astronomi och vid Centre for Free-Electron Laser Science i Hamburg. Professor Caleman är koordinator för nätverket och hans forskning fokuserar på interaktion mellan röntgenstrålar och materia samt bioavbildning.

Biträdande professor Erik Marklund från biokemi, institutionen för kemi - BMC är biträdande koordinator för nätverket och hans forskning syftar till att avslöja dynamiken och interaktionerna hos proteiner och proteinkomplex.

Professor Olle Björneholm från avdelningen för X-ray Photon Science, Institutionen för fysik och astronomi. Han är föreståndare för Center for Photon Science och har ett stort intresse för fenomen och processer kopplade till den elektroniska och geometriska strukturen hos vätskor och kluster/nanopartiklar, inklusive röntgeninducerad dynamik.

Dr. Tomas Ekeberg från laboratoriet för molekylär biofysik, institutionen för cell- och molekylärbiologi, har som mål att utnyttja de ultrasnabba pulserna från frielektronlasrar tillsammans med nya algoritmer för att plocka ut diffraktion från proteinkomplex.

Professor Filipe Maia från Laboratory of Molecular Biophysics, institutionen för cell- och molekylärbiologi, fokuserar på utvecklingen av linsfria avbildningsmetoder med hjälp av röntgenstrålar, där röntgenfrielektronlasrar används som en kraftfull koherent ljuskälla.

Dr. Kenta Okamoto från Laboratory of Molecular Biophysics, institutionen för cell- och molekylärbiologi. Hans forskning syftar till att avslöja nya funktionella strukturella egenskaper hos problematiska virus med hjälp av cryo-EM-enkelpartikelanalys.

Docent Nicusor Timneanu är anställd vid avdelningen för X-ray Photon Science, institutionen för fysik och astronomi. Nicusor samordnar masterprogrammet i biofysik och hans forskningsintresse är den ultrasnabba interaktionen mellan intensiva röntgenlasrar och materia samt skapandet av extrema materietillstånd.

Assisterande professor Malin Wohlert från tillämpad mekanik, institutionen för materialvetenskap. Hennes huvudsakliga forskningsintresse är modellering och förståelse av biomaterial som trä i både naturligt och bearbetat tillstånd.