SweDeliver öppnar dörrar till examensarbeten inom industrin

Med start våren 2022 erbjuder SweDeliver studenter möjligheten att göra examensarbeten hos någon av centrets industripartners. ”Det här är ett bra sätt att stärka banden mellan akademi och industri ytterligare” konstaterar Jonas Fagerberg, Head of Pharma R&D vid Disruptive Pharma.

(Bild borttagen) Studenter välkomnas att göra sitt examensarbete hos SweDelivers industripartners

Våren 2022 introducerar SweDeliver möjligheten för studenter att utföra sitt examensarbete hos någon av det nationella kunskapscentrets 16 industripartners. Det är en satsning som ger nästa generation forskare tillfälle att prova på arbete längs frontlinjen inom läkemedelstillförsel i toppmoderna miljöer.

– Med det här initiativet vill vi stärka studenternas engagemang i SweDelivers viktiga forskning och ge dem kontaktytor till de ledande läkemedelsföretag som är involverade i vårt kunskapscenter, säger Christel Bergström, centrumledare och professor vid Uppsala universitets Farmaceutiska fakultet.

Satsningen välkomnas bland både studenter och industri, och ett av de företag som hoppas kunna välkomna en examensarbetare höstterminen 2022 är Uppsalabaserade Disruptive Pharma.

– Vi ser stora värden i initiativet. Dels för studenten som kommer att delta i ett utvecklingsprojekt med fokus på en aktiv substans inladdad i Pharma-Mesoporös magnesiumkarbonat (Pharma-MMC), men också för oss på Disruptive Pharma som får en extra resurs i arbete med metoder som ligger lite vid sidan av vårt huvudsakliga fokus, säger Jonas Fagerberg, Head of Pharma R&D.

(Bild borttagen) Jonas Fagerberg, Disruptive Pharma

Disruptive Pharma är en av de ursprungliga partners som formade Swedish Drug Delivery Forum, föregångare till SweDeliver, och företaget fortsätter att ha en central position i SweDelivers nätverksbyggande verksamhet mellan akademi och industri.

– Centret visar hur mycket spännande som händer när så många kompetenser möts under samma paraply, och att vi nu förenas kring examensarbeten är ett bra sätt att stärka banden mellan akademi och industri ytterligare. Lyfter vi blicken ännu högre ser jag ett stort kompetensbehov inom läkemedelsformulering, och här vill vi på Disruptive Pharma väldigt gärna bidra med en liten pusselbit i utbildningen av nästa generation experter, säger Jonas Fagerberg.

Är du student och vill anmäla ditt intresse? Maila din ansökan till Christel.Bergstrom@farmaci.uu.se, ange "SweDeliver examensarbete" och inkludera: CV, betyg, ett personligt brev där du beskriver det ämne du är intresserad av att göra ditt arbete inom, samt dina tre förstahandsval bland SweDelivers industripartners där du vill göra ditt examensarbete med en motivering till dina val.

MER INFORMATION

FAKTA

• SweDeliver är ett nationellt kompetenscentrum som utför forskning om parenteral, oral och pulmonär läkemedelstillförsel.

(Bild borttagen) Christel Bergström, Centrumledare
SweDeliver, Uppsala universitet