Uppsala universitet: Forskning i framkant

Uppsala universitet tillhör världens främsta. Här verkar forskare inom en rad discipliner, många i absolut framkant av sina fält. Nationella och internationella samarbeten med andra lärosäten garanterar det dynamiska kunskapsflödet. Den samlade expertisen ger tvärvetenskaplig forskning en självklar plats i Uppsala.

Uppsala universitet Forskning i framkant

Universitetets fakultetsövergripande samverkan kring läkemedels- och drogberoende är väl etablerad. Narkotikarelaterad forskning bedrivs bland annat vid de farmaceutiska, juridiska och teologiska fakulteterna samt vid institutionen för psykologi. Tillsammans utvecklar vi bland annat preventions- och behandlingsstrategier mot drogberoende. Med U-FOLD befäster och stimulerar vi grunden för fortsatta tvärvetenskapliga framsteg.

Mathias Hallberg, professor, Uppsala universitet
Telefon 018–471 41 41