4. Att göra historia. En kritisk studie av historieämnet som kunskapsorganiserande system (2011)

Författare: Pär Nyström. Diss.

Hur görs historia? I centrum för denna avhandling står de bibliografiska klassifikationssystem som biblioteken använder för att beskriva och ordna dokument inom historieämnet. Med utgångspunkt i de båda klassifikationssystemen The Dewey Decimal Classification System (DDC) och det svenska SAB-stystemet, där SAB står för Sveriges Allmänna Biblioteksförening, tolkas och analyseras en uppsättning kunskapsorganiserande system (KOS) inom ämnet historia. Avhandlingen uppmärksammar att kunskapsorganiserande system inte bara är konkreta arbetsverktyg inom en bibliotekspraktik utan också förmedlare av en världsbild, dvs. de ger uttryck för kulturellt betingade föreställningar och berättelser vilka också reproduceras genom att systemen används. Dessa system, som används för bibliografisk service, kunskapsorganisation och informationsåtervinning, ses därför som meningsbärande berättelser vilka speglar den tid i vilken de tillkommit. Från ett övergripande perspektiv behandlar avhandlingen den konflikt som uppstår i mötet mellan dessa bibliografiska system och en omvärld i ständig förändring.

Per

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin