Om Engelska institutionen

Undervisning i engelska förekom inte när Uppsala universitet grundades 1477, men har ändå en lång historia vid lärosätet. Engelska inrättades som akademisk disciplin år 1736, då Andreas Hesselius utnämndes till den förste läraren i ämnet.

Sedan dess har verksamhetens omfattning vuxit och de nuvarande tre professurerna vid institutionen omfattar engelska språket (inrättad 1904), Engelsk litteratur (1948) och amerikansk litteratur (1968).

Den keltiska enheten har uppstått ur en forskningsprofessur i keltiska språk och jämförande indo-europeisk språkvetenskap (1941-48) och det Irländska institutet (inrättat 1950).

Svenska institutet för nordamerikastudier (SINAS) grundades 1985. År 2003 införlivades SINAS i Engelska institutionens organisation.

Utbildning och forskning i engelska sedan 1736.

• ca 1500 studenter per år
  • ca 40 anställda
  • ca 60 kurser
  • ett kandidatprogram i engelska med globala perspektiv
  • masterprogram i engelska
  • kurser i keltiska
  • kurser i USA-kunskap
  • tre doktorandinriktningar

Lediga jobb vid institutionen

Vid Engelska institutionen ges du möjlighet att utvecklas och jobba med de främsta experterna inom området. Under "hitta lediga jobb" nedan finner du aktuella tjänster som är utlysta vid institutionen.

Hitta lediga jobb