Om oss

Alzheimers sjukdom (AD) är den vanligaste neurodegenerativa sjukdomen och karakteriseras av intracellulära ansamlingar av proteinet tau och extracellulära amyloida plack. Dessa plack bildas genom att proteinet amyloid-beta (Aβ) aggregerar. Tillsammans med kronisk neuroinflammation leder inklusionerna av tau och Aβ till synapsdöd och neurodegeneration, vilket slutligen leder till minnesproblem och andra kognitiva symtom hos de som är drabbade.

Molekylär geriatrik höst möte 2023

I vår forskargrupp bedriver vi translationell forskning i flera parallella projekt med syftet att förstå de molekylära mekanismerna vid AD och andra neurodegenerativa sjukdomar. Vi har utvecklat flera olika cellmodeller för att förstå hur Aβ- och tau-patologi sprider sig mellan hjärnans olika celler. Vi har ett speciellt fokus på att förstå astrocyters roll i den här processen. I både cell- och musmodeller studerar vi hur olika behandlingar påverkar patologin. Vår forskning har resulterat i det första sjukdomsmodifierande läkemedlet - antikroppen mAb158/lecanemab.

Ett annat mål för forskargruppen är att förbättra diagnostiken vid AD. Vi fokuserar främst på utveckling av metoder för den medicinska avbildningstekniken positronemissionstomografi (PET).

Vi samarbetar nära med forskningsgruppen Klinisk Geriatrik och bedriver tillsammans flera studier som syftar till att förstå genetiska aspekter av olika demenssjukdomar.

Våra pågående forskningsprojekt:

Besöksadress: Rudbecklaboratoriet, C11, BV, Dag Hammarskjölds väg 20, Uppsala Science Park