Sida för regional och kommunal verksamhet

Under tidsperioden 2015–2021 ökade andelen invånare som bor i hushåll med låg ekonomisk standard i tre av fyra kommuner. År 2021 levde 14,2% svenska hushåll med låg ekonomisk standard. Tittar man på barnhushåll är siffran högre, då levde 18% hushåll med låg ekonomisk standard.

Att som barn vara exponerad för förhållanden där hushållets inkomst inte täcker det nödvändigaste, kan innebära stora konsekvenser för hälsa, utveckling och deltagande i samhället. Studien har som syfte att utvärdera effektiviteten och kostnadseffektiviteten av ”Healthier Wealthier Families” (HWF), en servicemodell som använder barnhälsovården som ingång för att länka samman föräldrar med den kommunala rådgivningstjänsten Budget- och skuldrådgivning.

På denna sida kan man läsa om vad deltagande i studien innebär för respektive verksamhet.

Vad innebär deltagande för sjuksköterskor inom barnhälsovården?

• Att ställa sex frågor om ekonomi till besökande föräldrar
  • Notera kontaktuppgifter till föräldrar som är behöriga och intresserad av att få mer information om studien
  • Dela ut studiens informationsblankett till behöriga och intresserade föräldrar
  • Dela ut informationsmaterialet ”Ditt barn och dina pengar” till behöriga och intresserade föräldrar
  • Remittera dessa föräldrar till studieansvarig
  • Sätta upp poster och ha broschyrer tillgängliga i barnavårdscentralens lokaler
  • Delta under en begränsad period, antingen utifrån tid eller antal deltagande föräldrar

Vad innebär deltagande för budget- och skuldrådgivningen?

• Ta emot remitteringar från studieansvarige
  • Notera allmän information om möten så som antal möten, mötestid och ämnen som diskuterades
  • Testa ett mer förebyggande arbetssätt. En guide för att arbeta förebyggande är skapad tillsammans med representanter från budget- och skuldrådgivningen