Molekylär biomimetik

Gruppfoto Molbio

Biomimetik (också kallad biomimikry eller biomimik) är teknik som imiterar modeller, system och element i naturen för att lösa komplexa mänskliga problem.

Vår forskning

Inom molekylär biomimetik studerar vi viktiga biologiska reaktioner på molekylnivå för att kunna använda samma biologiska principer för att utveckla metoder för hållbar produktion av solbränslen och -kemikalier.

Vårt forskningsprogram innehåller en brett spektrum av ämnen och tekniker, och består av två olika enheter: Biofysikalisk och bio-oorganisk kemi (BBC) och Mikrobiell kemi (MC). Bägge enheterna har varsitt forskarutbildningsämne: Kemi med inriktning mot molekylär biomimetik, och Kemi med intriktning mot mikrobiell kemi.

Biomimetik är ett växande forskningsområde där forskare använder sig av naturens beprövade material, strukturer, processer och organisationsprinciper, för att främja utvecklingen av ett mer hållbart samhälle. Vi är särskilt intresserade av artificiell fotosyntes, ett område där man vill efterhärma strukturerna, funktionerna och produkterna från den naturliga fotosyntesen.

Webbsidan för Centrum för Artificiell Fotosyntes (solarfuels.se) har mer information om vårt arbete inom detta område (på engelska).

Mer information

Intressanta TED Talks om biomimetik

Informationsdatabank

På sidan asknature.org hittar du exempel på fantastiska fakta om naturliga processer och hur dom kan användas.

För skolungdomar