Att leda för transformation i byggd miljö: Kulturvård på Almedalen

Ämnet kulturvård ger ett seminarium på tema Att leda för transformation under Almedalsveckan. Frågorna som diskuteras rör bygg- och fastighetsbranschen, som har fokus på att ställa om, återbruka, energieffektivisera och renovera. Hur kan kunskap, forskning och god praktik utgöra grunden i arbetet med renovering och transformation av byggnadsbeståndet där också hänsyn till befintliga värden och kvaliteter respekteras?

Almedalen i Visby.

Almedalen. Foto: Mikael Wallerstedt.

Om seminariet

Alla inom bygg- och fastighetssektorn pratar om att ställa om, återbruka, energieffektivisera och renovera. Branschen är både snabb och långsam på samma gång men viljan att bidra i arbetet mot klimatneutralitet är stor. Frågan om kunskap blir då central. Hur leder vi kunskapsarbetet på bästa sätt? Vad förväntas av branschen när det handlar om att implementera forskningskunskap och att förvalta och lära av god praktik? Hur arbetar vi evidensbaserat med renovering och transformation av byggnadsbeståndet med hänsyn till dess befintliga värden och kvaliteter?

Vid seminariet möts forskning och praktik i ett samtal som arrangeras av den praktiknära forskarskolan ASSURE, RISE, CMB (Centrum för Management i Byggsektorn) och kulturvård vid Uppsala universitet, Campus Gotland.

Medverkande

• Joakim Forsemalm, FoU-ansvarig, docent i etnologi, CMB, Centrum för Management i Byggsektorn
  • Petra Eriksson, Universitetsadjunkt kulturvård, Uppsala universitet, Kulturvård
  • Susanne Thedéen, vik. Riksantikvarie, Riksantikvarieämbetet