Om Konstvetenskapliga institutionen

Konstvetenskapliga institutionen finns på Campus Engelska parken i Uppsala och på Campus Gotland i Visby.

Utbildning och forskning inom ämnena konstvetenskap och textilvetenskap bedrivs i Uppsala, medan utbildning och forskning inom ämnet kulturvård bedrivs i Visby. Administrativ personal huserar i huvudsak i Uppsala, kursadministration finns även lokalt i Visby.

Campus Engelska parken

Campus Engelska parken ligger vid Engelska parken (eller Carolinaparken) bakom universitetsbiblioteket Carolina Rediviva och i anslutning till Uppsala gamla kyrkogård, mitt i centrum. Parken började anläggas år 1825 och är en av Sveriges första offentliga parker. Den har gett namn till universitetets campus för humanvetenskaper. Komplexet består av en rad byggnader och tillbyggnader från olika epoker som var en del av kvarteret Kemikum och stod färdig 2004. På campus finns institutioner inom språk, humaniora och teologi samt institut, centrumbildningar och bibliotek.

Campus Engelska parken

Campus Gotland

Campus Gotland, som ligger invid Almedalen i Visby, är del av Uppsala universitet sedan 2013. Här finns ett 20-tal institutioner, centrumbildningar och fakulteter. Campuset ligger även vägg i vägg med Almedalsbiblioteket. En stor del av campusstudenterna bor och studerar i Visby, men här bedrivs även mycket distansundervisning. Läget i en stad som klassats som världsarv gör campuset unikt i Sverige.

Uppsala universitet – Campus Gotland

Kort historik

Till en början låg institutionen på nuvarande Museum Gustavianum, varifrån den flyttades ca. 1964 till Konsistoriehuset på Domkyrkoplan. Där låg den fram till 1994 då den flyttades till Uppsala slott, där undervisningen till viss del ägde rum i Vasasalen. Från slottet gick det sedan vidare till Engelska parken (tidigare Kemikum) år 2004, dit Historisk-filosofiska fakulteten och Humanistiskt centrum flyttat.

Ämnet konstvetenskap har sedan tidigt 1900-tal funnits vid Uppsala universitet och bedrevs vid en egen institution, Konstvetenskapliga institutionen.

Textilvetenskap blev ett ämne vid institutionen 2007 efter att ha flyttat från lokaler på Trädgårdsgatan, där ämnet bedrevs i annan form än idag.

Högskolan på Gotland blev del av Uppsala universitet år 2013. Verksamheten vid Konstvetenskapliga institutionen utökades då med ämnet kulturvård samt fler kurser i konstvetenskap (främst på distans).