Enheten Digital Hälsa och Mental Hälsa

Person sitter med en dator vid vattnet

Inom enheten Digital hälsa och mental hälsa arbetar vi med att identifiera, förutsäga och behandla sjukdomsrelaterade emotionella besvär hos de som drabbats av kroppslig sjukdom och deras närstående. Tillsammans med personer med egen erfarenhet av sjukdom samt närstående utvecklar, testar, utvärderar och implementerar vi psykologiska behandlingsprogram, ett flertal är webbaserade. Vi undersöker olika metoder för att rekrytera deltagare till forskningsstudier och för att stödja fortsatt deltagande i studier.

I enheten ingår forskargrupperna Hälsovetenskap och e-hälsa, E-hälsa och hälsodata, PERCEPT – Mental Imagery and Mental Health, Psykologi vid hjärt-kärlsjukdom samt det strategiska forskningsprogrammet Uppsala University Psychosocial Care Programme (U-CARE).