Kurs i sjukvårdsfarmaci öppnar nya karriärvägar för receptarier

Vill du samarbeta nära andra vårdprofessioner med fokus på läkemedel och patienten i centrum? Då är Uppsala universitets ”superintressanta” och "väldigt lärorika" kurs Sjukvårdsfarmaci rätt val för dig. ”Våra deltagare går ut på en växande arbetsmarknad med mycket positiv prognos”, konstaterar Matts Balgård, kursansvarig vid Farmaceutiska fakulteten.

Klinisk farmaci kurs

Sjukhusfarmaceuter har på kort tid etablerat sig som självklara inslag i den svenska sjukvården. På landets kliniker arbetar redan hundratals experter med att optimera läkemedelskedjan från lagerhållning till patient. För att tillgodose det ökande kompetensbehovet lanserade Uppsala universitet hösten 2022 den nya kursen Sjukvårdsfarmaci.

– Vårt mål är att kursen ska ge kunskaper som förbereder för en karriär som avdelningsfarmaceut, och vi ser nu hur tidigare deltagare rekryteras till de positioner vi rustat dem för. Prognosen är mycket positiv med en växande arbetsmarknad, och idag erbjuder vi kursen till både receptariestudenter och yrkesverksamma, säger Matts Balgård, kursansvarig vid Institutionen för farmaci.

Undervisningen blandar föreläsningar med workshops. Lärarna engageras från både Farmaceutiska fakulteten och flera av landets Regioner. Deltagarna får också tillfälle att göra tre dagar verksamhetsförlagd utbildning tillsammans med en professionell sjukhusfarmaceut.

– I sommar färdigställer vi dessutom våra nya kliniska träningslokaler vid Biomedicinskt Centrum med bland annat tre övningsapotek och ett läkemedelsrum. Det är miljöer som kommer att ge våra studenter nya möjligheter att förbereda sig inför steget ut i klinik och yrkesliv.

Det lovar gott för en kurs som redan belönas med betyget 5,4 på en sexgradig skala och där utvärderingarna fylls av beröm som Superintressant, Väldigt lärorik, Utmanande utan att vara övermäktig och, som en student konstaterar: Stort tack. I höst tar en ny grupp receptariestudenter plats på den eftertraktade kursen som utan tvekan kommer att öppna spännande karriärvägar för våra framtida läkemedelsexperter.

PRAKTISK INFORMATION

• Kursen Sjukvårdsfarmaci genomförs Höst – och Vårtermin
  • Undervisning sker på heltid i Uppsala och ges på svenska

Matts Balgård, kursansvarig