Alice Fors gör SweDeliver sommarpraktik 2024: ”Ser fram mot en lärorik erfarenhet”

Alice Fors sommarpraktik

SweDeliver har valt ut de fem mycket lovande masterstudenter som får möjlighet att göra sommarpraktik hos kompetenscentret industripartners. Vi har mött Alice Fors vid Apotekarprogrammets nionde termin som ser fram mot sex veckors forskningsarbete vid Dispruptive Pharma.

Sommaren 2024 erbjuder SweDeliver för fjärde året i rad masterstudenter i slutfasen av sin utbildning möjlighet till sex veckor forskningspraktik hos en av kompetenscentrets 18 industripartners. För företaget innebär det en extra resurs i ett pågående utvecklingsprojekt. För studenten är det ett unikt tillfälle att få viktig industriell erfarenhet och att skapa nätverk i läkemedelsbranschen.

– Med ett stort intresse för forskning inom drug development och flera tidigare sommarjobb med fokus på analytisk kemi är jag redo att anta ett mer självständigt laborativt projekt. Att jag dessutom läst kurser om biologiska läkemedel har ökat mitt intresse för galenisk farmaci, och då de praktiktjänster SweDeliver erbjuder är i industriella miljöer ser jag fram mot en väldigt lärorik erfarenhet, säger Alice Fors, studerande vid Apotekarprogrammets nionde termin.

SweDelivers satsning på sommarpraktik är ett av flera initiativ i syfte att öka studenternas engagemang i den forskning kompetenscentret bedriver, ett steg som i sin tur breddar SweDelivers internationella plattform för rekrytering av nya doktorander och examensarbetare. Genom att stärka kontaktytorna mellan akademi och industri hoppas centrets ledning även bidra till ökad interdisciplinär mobilitet.

Caroline Alvebratt

Caroline Fronczak Alvebratt, Projektkoordinator

– Vi får uteslutande positiv återkoppling från både industripartners och masterstudenter, och trycket på praktikplatserna hårdnar inför varje sommar. Under våren har vi haft den angenäma utmaningen att välja mellan oerhört många duktiga och kvalificerade sökande, och har nu landat i fem engagerade praktikanter som är redo att jobba hårt för att bidra till och lära sig mer om pågående forskning inom läkemedelstillförsel, konstaterar Caroline Fronczak Alvebratt, Projektkoordinator vid Uppsala universitets Institution för farmaci.

Alice Fors ska göra sin sommarpraktik på Disruptive Pharma, ett Uppsalabaserat företag som utvecklar läkemedelsprodukter och formuleringar av nya läkemedel, vilka möjliggörs genom bolagets unika nanoporösa läkemedelsbärare och förväntas bidra till viktig patientnytta så snart de introduceras på marknaden.

– Jag ska arbeta med fokus på pulverblandning, tablettering och sönderfallsstudier, vilket kommer att öka min kunskap om applicering av galenisk farmaci, att driva forskningsprojekt och industrins vetenskapliga processer. Något jag längre fram hoppas ska ge mig inspiration att välja rätt väg efter examen, där en forskarutbildning eller ett internationellt traineeprogram just nu står högst på listan, säger Alice Fors.

Dessa fem masterstudenter genomför SweDeliver sommarpraktik 2024:

• Alice ForsDisprutive Pharma • Projekt Solubility of APIs in organic solvents
  • Fatemeh RanjbarAPL • Projekt Development of a gel platform formulation for wound treatment
  • Marina PeltonenIconovo • Projekt Analytical method development/evaluation and blending of dry powder formulations
  • Frida AhlstrandAstraZeneca • Projekt Prediction model development via Image analysis
  • Saaransh SaxenaAstraZeneca • Projekt Investigating dynamic powder rheology for CDC manufacturability

Kontakt • SweDeliver

Projektkoordinator