Dalia Abdelrahim Awadella vinner Medicinalrådet Per Manells pris

Per Manells Pris 2024

Farmaceutiska fakulteten gratulerar Dalia Abdelrahim Awadella, studerande vid Apotekarprogrammet, till Medicinalrådet Per Manells pris för Bästa presentation av fördjupningsprojekt 2024. Extra hedersomnämnanden går till Josef Edelsvärd och Alice Fors.

Vid Farmaceutiska fakultetens traditionsenliga Projektsymposium redovisar studenter vid Uppsala universitets Apotekarprogram sina vetenskapliga fördjupningsprojekt. I samband med symposiet delar Alumnföreningen Farmis ut Medicinalrådet Per Manells pris till bästa examensarbete, en utmärkelse som i år tilldelas Dalia Abdelrahim Awadella för sitt projektet utfört vid Institutionen för läkemedelskemis forskningsmiljö i Analytisk farmaceutisk kemi

– Det känns överväldigande att få ta emot Per Manells pris, och jag vill verkligen framföra mitt tack till Mikael Hedeland som välkomnat mig i sin grupp och Jakob Haglöf som guidat mig genom forskningsprojektet. Det har varit en givande resa och i framtiden kan jag mycket väl tänka mig en forskarutbildning, säger Dalia Abdelrahim Awadella.

Alice Fors

Alice Fors erhöll ett hedersomnämnande

Medicinalrådet Per Manells pris är, utöver viktig inspiration för Uppsalas Apotekarstudenter, en viktig faktor för de starka banden mellan Farmaceutiska fakulteten och Alumnföreningen Farmis. På plats på Projektsymposiet för att dela ut priset å Alumnföreningens vägnar var Hedda Magnusson och Kristoffer Klerfalk som även delade ut välförtjänta hedersomnämnanden till Josef Edelsvärd och Alice Fors.

– En apotekare som Per Manell kanske dyker upp sisådär vart hundrade år, vi har alla mycket att lära av honom och det är en ära att få dela ut hans pris. Glädjande är att också att se hur nivån på Apotekarstudenternas fördjupningsprojekt håller en fortsatt hög nivå, konstaterar Kristofer Klerfalk, till vardags VD vid Life Science Invest.

För Apotekarprogrammets studenter väntar nu en termins Verksamhetsförlagd utbildning innan de återvänder till Uppsala och Farmaceutiska fakultetens examensceremoni i universitetsaulan.

Per Manell (1948-2022)

Per Manell skrev in sig vid Uppsala universitet på 1960-talet då han inledde sina studier till apotekare. Efter examen fortsatte Per sin bana vid Farmaceutiska fakulteten som lärare i socialfarmaci innan han rekryterades till Socialstyrelsens läkemedelsavdelning där han med tiden blev medicinalråd.

Under sin långa och framgångsrika karriär uträttade Per Manell flera avgörande pionjärinsatser för att implementera IT i läkemedelsområdet, bedrifter för vilka han erhöll bland annat utmärkelsen Årets Farmaceut 1985 och Rune Lönngren-priset 2008.

Jörgen Bengtsson, Ansvarig
Apotekarprogrammet
Jorgen.Bengtsson@farmaci.uu.se

Lisa Fredriksson Carreras, Samordnare