Höjd och bredd då Apotekarprogrammets studenter presenterade fördjupningsprojekt

Apotekarsymposium 2024

Från peptidaggregering till diabetesläkemedel som förskrivs utanför avsett användningsområde. Den vetenskapliga bredden imponerade då Farmaceutiska fakultetens Apotekarstudenter traditionsenligt presenterade resultaten av sina fördjupningsprojekt. ”Det här symposiet tillhör utan tvekan årets höjdpunkter”, konstaterar Anja Sandström, prodekan för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Fredag 31 maj arrangerade Farmaceutiska fakultetens Apotekarprogram traditionsenligt Projektsymposium där studenterna presenterar resultaten av sina fördjupningsprojekt för kurskamrater, lärare, familjer och vänner. På schemat stod även minutlånga presentationer där alla fick tillfälle att pitcha sin forskning inför den åtföljande postersessionen.

– Poster pitch-sessionerna var ett mycket uppskattat inslag redan då vi lanserade det i vintras och som då tydliggör de den stora vetenskapliga bredd och den höga kvalitet studenternas arbeten håller. Extra roligt är att se så många av fakultetens medarbetare och studenternas familjer på plats för symposiet, säger Lisa Fredriksson Carreras och Jörgen Bengtsson, samordnare och ansvarig för Apotekarprogrammet.

Apotekarstudenter på symposium 2024

Studenterna har under våren utfört sina projekt vid lärosäten, myndigheter och företag såväl inom som utanför Sveriges gränser. Flera har också valt att göra sitt arbete vid Farmaceutiska fakultetens forskningsmiljöer. Till dem hör Alice Fors som vid Institutionen för Farmaci studerat mönster i förskrivning av GLP-1-receptoragonister. Ett högaktuellt ämne där ökad förskrivning utanför godkänd indikation för viktnedgång kan medföra att diabetiker blir utan läkemedel.

– Jag har analyserat data i Region Stockholm och mina resultat visar att antalet befintliga och nya användare ökar liksom att ökningen främst sker i grupperna kvinnor, åldrarna 18-39 år samt bland överviktiga. Siffrorna pekar också på att allt fler förskrivningar görs till personer utan diagnos, att förskrivningar i många fall saknar arbetsplatskod och möjligen även att systemet för läkemedelssubvention används felaktigt. Det här är resultat som rymmer flera aspekter och som jag gärna skulle studera djupare, säger Alice Fors, en av de fem studenter som valts ut för sommarpraktik vid det nationella Kompetenscentret SweDeliver.

Vid Uppsala universitets forskningsmiljö för farmaceutiska fysikalisk kemi har Eiva Mowis genomfört projektet Strukturella undersökningar av blandningar av anjoniska tensider och katjoniska peptider. Här har hon tillfört Natriumdekanoat till de två peptiderna Lanreotid och Melittin i syfte att skapa aggregeringar och förhöjd stabilitet som möjliggör säker tillförsel av läkemedelsmolekyler via mag- tarmkanalen till avsett mål i kroppen.

Eiva Mowis, Apotekarstuderande

– Mina resultat visar att Natriumdekanoat i samverkan med Lanreotid aggregerar i både små och större partiklar, så kallade miceller. Kombinationen Natriumdekanoat och Melittin bildar i sin tur större aggregat, men framför allt ser vi att båda varianterna klarar sin uppgift, vilket med fortsatt forskning kan utgöra ett viktigt bidrag i att möjliggöra nya behandlingar av flera vanliga sjukdomar, konstaterar Eiva Mowis som i höst beger sig till Norrköping för praktik på Apotek.

I samband med symposiet utdelades också Per Manells pris för bästa projekt. Priset, en studieresa till Bryssel och EFPIA, tilldelades i år Dalia Abdelrahim Awadella för projektet Optimization of sample preparation and separation of fatty acids in plasma, utfört vid Institutionen för läkemedelkemi. Hedersomnämnanden gavs även till Josef Edelsvärd och Alice Fors.

– Jag både stolt och berörd av hur våra studenter tagit sig an sina uppgifter, hur skickligt de kommunicerar sina resultat, och inte minst den vetenskapliga mognad de visar. Som forskare inspireras jag också av bredden på den forskning vi får ta del av som verkligen löper hela vägen från lovande molekyler till läkemedlens användning i samhället. För mig är Apotekarprogrammets Projektsymposium utan tvekan en av årets absoluta höjdpunkter, säger Anja Sandström, prodekan för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Jörgen Bengtsson, Ansvarig
Apotekarprogrammet
Jorgen.Bengtsson@farmaci.uu.se

Lisa Fredriksson Carreras, Samordnare