Plattformen för preklinisk PET-MRI (PPP)

Forskning vid plattform för preklinisk PET

Plattformen för preklinisk PET-MRI, en nationellt tillgänglig plattform för molekylär avbildning med PET-MRI och SPECT.

Plattformen för preklinisk PET-MRI (PPP)

Välkommen till Plattformen för preklinisk PET-MRI för molekylär avbildning, som i vardagligt brukar kallas PPP, belägen vid Uppsala universitet. Positronemissionstomografi (PET) och Single Photon Emission Tomography (SPECT) är två metoder för molekylär avbildning som används allt mer inom biomedicinsk forskning. Se vår engelska sida för mer information om plattformen.

Vid Plattformen för preklinisk PET-MRI överbryggar vi spannet mellan grundforskning i läkemedelskemi och kliniska applikationer av molekylär avbildning med PET och SPECT. Vi utvecklar spårmolekyler i radiokemilabbet för preklinisk validering in vitro och in vivo med modern utrustning i biologilabbet. Vi har smådjursskannrar för PET-MRI och SPECT-CT och vi har även tillgång till kliniska PET-CT och PET-MRI-skanners i tätt samarbete med PET Centrum på Akademiska sjukhuset i Uppsala.

Navigera på PPPs webbsida

Kontakt • Preklinisk PET-MRI (PPP)
Sergio Estrada
, Föreståndare
Plattformen för preklinisk PET-MRI
sergio.estrada@ilk.uu.se, 018-471 5302

Gruppmedlemmar

Forskningsledare: Sergio Estrada
Gruppmedlemmar: Sergio Estrada, Veronika Wingstedt, Ram Kumar Selvaraju, Jan Wies
Fler medlemmar finns i personal- och organisationskatalogen.