Publikationer
Uppsala universitet, 2024
Ingår i Dialogens ämnesdidaktik, Avdelningen för kvalitetsutveckling, Uppsala universitet, 2024
Från evidens och erfarenhet till didaktisk utvecklingsdialog
Ingår i Dialogens ämnesdidaktik, Avdelningen för kvalitetsutveckling, Uppsala universitet, 2024
The advantage of videos over text to boost adolescents' lateral reading in a digital workshop
Ingår i Behavior and Information Technology, s. 1-15, 2024
Ingår i Journal of Northern Studies, s. 95-98, 2024
- DOI för Marianne Vasara-Aaltonen, Learning Law and Travelling Europe. Study Journeys and the Developing Swedish Legal Profession, c. 1630–1800, Leiden & Boston: Brill 2018, ISBN 9789004431652, 427 pp.
- Ladda ner fulltext (pdf) av Marianne Vasara-Aaltonen, Learning Law and Travelling Europe. Study Journeys and the Developing Swedish Legal Profession, c. 1630–1800, Leiden & Boston: Brill 2018, ISBN 9789004431652, 427 pp.
Akademisk undervisning i praktiken: Handbok i läraktiviteter för seminarier
Studentlitteratur AB, 2024
Nordic Academic Press, 2024
Agonism in a Classroom Discussion on Strindberg's Miss Julie
Ingår i Democracy & Education, 2024
Ingår i SMDI Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning, s. 213-228, 2024
Ingår i Vägval i skolans historia: Tidskrift från Föreningen för svensk undervisningshistoria, 2024
‘Shameful histories’: shame and sex perceived by secondary school students in history education
Ingår i History Education Research Journal (HERJ), 2024
- DOI för ‘Shameful histories’: shame and sex perceived by secondary school students in history education
- Ladda ner fulltext (pdf) av ‘Shameful histories’: shame and sex perceived by secondary school students in history education
Ingår i Journal of Research on Technology in Education, s. 1-27, 2024
- DOI för Bad News in the civics classroom: How serious gameplay fosters teenagers’ ability to discern misinformation techniques
- Ladda ner fulltext (pdf) av Bad News in the civics classroom: How serious gameplay fosters teenagers’ ability to discern misinformation techniques
Fångsamhället som inte skulle finnas: Överlevnad och anpassning i fängelse under åren 1890–1920
Ingår i Kungl. Humanistiska Vetenskaps-Samfundet i Uppsala, s. 107-123, Kungl. Humanistiska Vetenskaps-Samfundet i Uppsala, 2023
Ingår i Nordic Journal of Educational History, s. 41-64, 2023
Anti textbook ethos: Myten om de förkastliga läroböckerna
Ingår i Vägval i skolans historia, 2023
Lokalt handlingsutrymme och den svenska grundskolans tillkomst
Ingår i Historisk Tidskrift, s. 250-255, 2023
Didaktikens språk behöver odla sin metaforik
Ingår i Skola och Samhälle S.O.S., 2023
Grundskolans kursplaner i matematik: igår, idag och imorgon
2023
Ingår i Nordic Journal of Studies in Educational Policy, s. 57-71, 2023
Ingår i Clarté: partipolitiskt obunden socialistisk tidskrift, s. 47-50, 2023
Ingår i History of Education Quarterly, s. 1-18, 2023
Observed Children at Play: Complex Relations of Agency in a 1930s' Kindergarten
Ingår i Journal of the History of Childhood and Youth, s. 115-133, 2023
Fängelserna och 1800-talets utbildningsrevolution
Ingår i Vägval, 2023
Ingår i Nordic Journal of Educational History, s. 145-169, 2023
- DOI för Towards a New Understanding of Swedish School Reforms: A Sociological Analysis of Textbooks' Role in Reforms of School Mathematics, 1919–1970
- Ladda ner fulltext (pdf) av Towards a New Understanding of Swedish School Reforms: A Sociological Analysis of Textbooks' Role in Reforms of School Mathematics, 1919–1970
En teoretisk anomali? Nytt ljus på intellektuella kvinnor under 1900-talets första hälft i Sverige
Ingår i Ny utbildningshistorisk forskning II, s. 95-114, Uppsala Studies of History and Education, 2023
Ingår i Ny utbildningshistorisk forskning II, s. 115-136, Uppsala Studies of History and Education, 2023
Ingår i Historisk Tidskrift, s. 99-101, 2023
Ingår i Historisk Tidskrift, s. 250-255, 2023
Ingår i Historisk Tidskrift, s. 135-136, 2023
Behövs egentligen Historisk tidskrift?
Ingår i Historisk Tidskrift, s. 287-288, 2023
Ingår i Center for Educational Policy Studies Journal (C·E·P·S Journal), 2023
- DOI för Learning to Teach in Out-of-University and Out-ofSchool Environments in Primary Teacher Education in Estonia, Finland, and Sweden
- Ladda ner fulltext (pdf) av Learning to Teach in Out-of-University and Out-ofSchool Environments in Primary Teacher Education in Estonia, Finland, and Sweden
En ny kursplan i matematik: hur den skulle kunna se ut och varför
2023
Implementation Research in Mathematics Education: A Systematic Mapping Review
Ingår i Implementation and Replication Studies in Mathematics Education, s. 135-199, 2023
Waldorfpedagogikens vara eller inte vara i dagens Sverige
Ingår i Folkvett, s. 19-30, 2023
Vad vi kan lära oss av de första kvinnorna i akademin
Ingår i Tidningen Curie, 2023
AI i skolan: Möjligheter och utmaningar i undervisningen
Natur och kultur, 2023
Begäret efter att se på historia
Ingår i Historisk Tidskrift, s. 501-503, 2023
Ingår i Nordic Journal of Studies in Educational Policy, s. 1-3, 2023
- DOI för Reforms of higher education and research in the Nordic countries: global trends and Nordic models in Academia
- Ladda ner fulltext (pdf) av Reforms of higher education and research in the Nordic countries: global trends and Nordic models in Academia
Ingår i Rektors praktik i vetenskaplig belysning, s. 28-44, Liber, 2023
"Men poesi är något helt annat": En tredelad studie om poesi i förskoleklassen
Ingår i Poesins platser, Bokförlaget Daidalos, 2023
Officerarna i svenska skärgårdsflottan 1756–1824
Nordic Academic Press, 2023
Inledning: Fostran – ett mångfacetterat och genomsyrande fenomen
Ingår i Utbildningens fostrande funktioner, s. 11-22, Uppsala universitet, 2022
Den fostrande moralvården: Predikningar och kristendom i fängelsetidningen Solglimt år 1913
Ingår i Utbildningens fostrande funktioner, s. 169-187, Uppsala Studies of History and Education (SHED), 2022
Ingår i Utbildningens fostrande funktioner, s. 113-143, Uppsala Studies of History and Education, 2022
Ingår i Utbildningens fostrande funktioner, s. 65-83, Uppsala Studies of History and Education (SHED), 2022
Skolagans fostrande roll: Från formell bestraffningsform till nödfallsåtgärd
Ingår i Utbildningens fostrande funktioner, s. 145-168, Uppsala Studies of History and Education (SHED), 2022
”Föräldrars val av förskola bidrar till ökad segregation”
Ingår i Dagens Nyheter., s. 5-5, 2022
Ingår i Frontiers in Education, 2022
- DOI för Civic Online Reasoning Among Adults: An Empirical Evaluation of a Prescriptive Theory and Its Correlates
- Ladda ner fulltext (pdf) av Civic Online Reasoning Among Adults: An Empirical Evaluation of a Prescriptive Theory and Its Correlates
Winning the war by losing the battle?: The marketization of the expanding preschool sector in Sweden
Ingår i Journal of education policy, s. 705-722, 2022
- DOI för Winning the war by losing the battle?: The marketization of the expanding preschool sector in Sweden
- Ladda ner fulltext (pdf) av Winning the war by losing the battle?: The marketization of the expanding preschool sector in Sweden
Ingår i Högre Utbildning, s. 1-4, 2022
Ingår i SN Social Sciences, 2022
- DOI för Teachers’ views on disinformation and media literacy supported by a tool designed for professional fact-checkers: Perspectives from France, Romania, Spain and Sweden
- Ladda ner fulltext (pdf) av Teachers’ views on disinformation and media literacy supported by a tool designed for professional fact-checkers: Perspectives from France, Romania, Spain and Sweden
Varför måste vi ännu driva kvinnofrågan i akademin?
Ingår i Tidningen Curie, 2022
Vetenskaplig kunskap som njutbar och skarp läsning
Ingår i Tidningen Curie, 2022
Ingår i Vägval i skolans historia: Tidskrift från Föreningen för svensk undervisningshistoria, 2022
Carl Johan Förbundets Handlingar 2013-2021
Carl Johans Förbundet, 2022
Konsten att balansera kreativitet och tradition
Ingår i Tidningen Curie, 2022
Mitt digitala kollegium under pandemin
Ingår i Tidningen Curie, 2022
I gevär!: Olika perspektiv på svensk militär mobilisering under andra världskriget
Ingår i Historielärarnas förening : Årsskrift 2022, s. 79-101, 2022
Ingår i Statsvetenskaplig Tidskrift, s. 211-259, 2022
Den svenska förskolemarknadens födelse: Från Lex Pysslingen till barnomsorgspeng
Ingår i Vägval i skolans historia, 2022
Historiska institutionen vid Uppsala universitet, 2022
Ingår i Utbildningens fostrande funktioner, s. 279-296, Uppsala Studies of History and Education (SHED), 2022
Därför bör vi inte ge läxor till de yngsta
Ingår i Läraren, 2022
Uppsala Studies of History and Education (SHED), 2022
Svensk högre utbildning: Finansiering, organisering, rekrytering, utfall 1950–2020
Ingår i Resultatdialog 2022, s. 22-26, Vetenskapsrådet, 2022
Ingår i War and Education, s. 237-254, Brill Academic Publishers, 2022
Making Sense of Archives: An Introduction
Ingår i COMPARATIVE SOUTHEAST EUROPEAN STUDIES, s. 567-584, 2022
- DOI för Making Sense of Archives: An Introduction
- Ladda ner fulltext (pdf) av Making Sense of Archives: An Introduction
Ingår i Resultatdialog 2022, s. 44-48, Vetenskapsrådet, 2022
Johan Peter Lefrén: militär och pedagog
Ingår i Carl Johans Förbundets Handlingar, s. 123-138, 2022
Ingår i Paedagogica historica, s. 19-35, 2022
- DOI för Diligent and docile workers: Descriptions of the working poor and the social order in the Läsebok för folkskolan, 1868–1920s
- Ladda ner fulltext (pdf) av Diligent and docile workers: Descriptions of the working poor and the social order in the Läsebok för folkskolan, 1868–1920s
Ingår i Nordic Journal of Educational History, s. 85-106, 2022
Skola: Från exklusiv utvaldhet till mänsklig rättighet
Ingår i Natur & Kulturs Globalhistoria, s. 139-185, Natur och kultur, 2022
Friskolereformen och framväxten av en marknad
Ingår i Sällskapet för folkundervisningens befrämjande 1822-2022, s. 79-95, Näringslivshistoria, 2022
Från AMU till Lernia AB: Marknadsanpassningens konsekvenser för svensk arbetsmarknadsutbildning
Ingår i Vägval i skolans historia, 2022
Ingår i Slavic Review, s. 585-608, 2022
Komparativ religionsundervisning: Teoretiska förutsättningar och didaktiska implikationer
Ingår i Nordidactica, s. 47-77, 2022
History of state school sex education in Sweden (20th and early 21st centuries)
Ingår i The Palgrave Encyclopedia of Sexuality Education, s. 1-9, Palgrave Macmillan, 2022
Students Evaluating and Corroborating Digital News
Ingår i Scandinavian Journal of Educational Research, s. 549-565, 2022
- DOI för Students Evaluating and Corroborating Digital News
- Ladda ner fulltext (pdf) av Students Evaluating and Corroborating Digital News
En glimt av utsidan: Nyhetsförmedling i svenska isoleringsfängelser
Ingår i Mediehistorisk årsbok 2022, s. 179-193, Svensk mediehistorisk förening, 2022
Ingår i Utbildningens fostrande funktioner, s. 253-278, Uppsala universitet, 2022
Lärarstudenters ämnesdidaktiska reflektioner i geografi, historia, religion och samhällskunskap
Ingår i Nordidactica, s. 122-148, 2022
"Hey, där dansar en kavaljer": Adlig fostran som satir på 1600-talet
Ingår i Utbildningens fostrande funktioner, s. 23-39, Uppsala universitet, 2022
Ingår i History of Education Quarterly, s. 18-37, 2022
- DOI för "Arm the Schoolmistress!" Loneliness, Male Violence, and the Work and Living Conditions of Early Twentieth-Century Female Teachers in Sweden
- Ladda ner fulltext (pdf) av "Arm the Schoolmistress!" Loneliness, Male Violence, and the Work and Living Conditions of Early Twentieth-Century Female Teachers in Sweden
Ingår i Comparative Education, s. 147-163, 2022
Ingår i Implementation and Replication Studies in Mathematics Education, s. 241-288, 2022
Review: Inês Félix, School journeys: Ideas and Practices of New Education in Portugal (1890–1960)
Ingår i Nordic Journal of Educational History, 2021
Patriotism and Civic Identity in Swedish and Finnish School Readers after 1860
Ingår i Exploring Textbooks and Cultural Change in Nordic Education 1536–2020, s. 144-158, Brill Academic Publishers, 2021
Ingår i Exploring Textbooks and Cultural Change in Nordic Education 1536–2020, s. 115-127, Brill Academic Publishers, 2021
The Debate about Science Teaching in Swedish Grammar Schools in the Early 19th Century
Ingår i Exploring Textbooks and Cultural Change in Nordic Education 1536–2020, s. 95-107, Brill Academic Publishers, 2021
Ingår i Information, 2021
- DOI för Combatting Visual Fake News with a Professional Fact-Checking Tool in Education in France, Romania, Spain and Sweden
- Ladda ner fulltext (pdf) av Combatting Visual Fake News with a Professional Fact-Checking Tool in Education in France, Romania, Spain and Sweden
Ingår i En resa genom skolans historia, s. 9-15, Uppsala Studies of History and Education, 2021
Ingår i En resa genom skolans historia, s. 39-44, Uppsala Studies of History and Education (SHED), 2021
En resa genom skolans historia
Uppsala Studies of History and Education (SHED), 2021
"Har Waldorfrörelsen en plats i dagens Sverige?"
Ingår i Skolvärlden, s. 55, 2021
Vetenskapsteori och forskningsmetoder i utbildningsvetenskap
Natur och kultur, 2021
Ingår i Vetenskapsteori och forskningsmetoder i utbildningsvetenskap, s. 317-348, Natur och kultur, 2021
Vetenskapsteori och teori i tillämpning inom utbildningsvetenskaperna
Ingår i Vetenskapsteori och forskningsmetoder i utbildningsvetenskap, s. 42-80, Natur och kultur, 2021
Historiker, hundar och andra djur
Ingår i Scandia, 2021
Ingår i Militärhistorisk Tidskrift, s. 177-180, 2021
Ingår i Nordic Journal of Educational History, s. 85-87, 2021