The Uppsala Economy and Society Lab

Den här forskargruppen inriktar sig på att undersöka flera ekonomiska fenomen, diverse frågor relaterade till hållbarhet samt olika aspekter av arbetsliv och organisationer.

Beskrivning

The Uppsala Economy and Society Lab tillämpar sociologiska perspektiv på studiet av det ekonomiska livet. Den har en teoretisk och metodologiskt bred profil och främjar forskning inom många ämnen som marknader, arbete och relationer på arbetsmarknad, hållbarhet, välfärdsstater, samt ekonomiska institutioner och organisationer. Vi undersöker processer som globalisering och sociala utmaningar som diskriminering. Vårt arbete stödjer sociologiskt underbyggda råd till beslutsfattare och andra intressenter i syfte att främja rättvisa, välmående och miljömässigt hållbara samhällen.