Sveriges första botaniska trädgård

Uppsala universitets botaniska trädgård är den äldsta botaniska trädgården i Sverige. Den anlades 1655 av universalgeniet Olof Rudbeck den äldre, professor i medicin. Då låg trädgården mitt inne i Uppsala, i stadsdelen Svartbäcken nära Fyrisån (bilden). I trädgården kunde medicinstudenterna lära sig botanik och studera medicinalväxter. Mot slutet av 1600-talet fanns mer än 1800 växtarter i trädgården, många odlades för första gången i Sverige, till exempel potatis.

Olof Rudbecks botaniska trädgård fick svåra skador under den stora stadsbranden i Uppsala 1702. Eftersom universitetet saknade medel att återställa den, hamnade trädgården i en period av vanvård.

År 1741 tog Carl von Linné över som föreståndare för den då förfallna akademiträdgården. Han omvandlade den till en av de främsta trädgårdarna i världen. Genom sina goda kontakter över hela världen kunde han föra samman tusentals växter. De odlades i en speciell ordning fastställd av Linné, enligt sexualsystemet eller i ekologiska planteringar. Linnés botaniska trädgård är idag rekonstruerad efter hans ursprungliga plan från 1745. Den kallas numera Linnéträdgården och är ett levande minnesmärke över den store naturforskaren.

Illustration över Hortus Upsaliensis från Olof Rudbecks Atlantica 1675

Hortus Upsaliensis enligt Olof Rudbeck den äldres design, publicerad i Atlantica 1675.

Trädgården i Svartbäcken efter Linné

När Botaniska trädgården flyttade blev den gamla trädgården parkmark och potatisland. Orangeriet byggdes om till studentnation och Director Musices flyttade in i prefektbostaden. När Svenska Linnésällskapet bildades 1917, såg man som en av sina främsta uppgifter att återställa Linnés botaniska trädgård. Detta har varit möjligt tack vare Linnés noggrannhet, hans detaljerade växtlistor och kartor. och drivs av Svenska Linnésällskapet. Uppsala universitet har tagit över ansvaret för trädgården, den kallas numera Linnéträdgården.

Några kända personer i Linnéträdgårdens historia

Linnéträdgården har haft flera framstående och berömda föreståndare: Olof Rudbeck den äldre, Carl von Linné och Carl Peter Thunberg. Många av anläggningens trädgårdsmästare har varit mycket skickliga.

Linnémuseets gula fasad fotograferad en solig vårdag med skirt grönskande lindar i förgrunden.

Linnémuseet – Linnés bostad och kontor

Linnémuseet är inrymt i prefektbostaden i Linnéträdgården i Uppsala. Där bodde Carl von Linné och hans familj under andra halvan av 1700-talet. I museet visas en samling möbler, föremål och målningar som berättar om Linnés liv både som vetenskapsman och privatperson.

Hemma hos familjen Linné

När Carl von Linné tillträdde som professor i medicin och botanik 1741 var huset i så dåligt skick att han vägrade att flytta in med sin fru och sin späde son. Det hus som Olof Rudbeck den äldre hade låtit uppföra 1693 som prefektbostad för akademiträdgården var enligt Linné ”mera likt en rövarkula och ett ugglenäste” och byggdes om kraftigt innan han kunde flytta in runt 1743. Huset har fungerat som bostad åt universitetets tjänstemän fram till 1935. Den siste som bodde här var universitetets director musices, tonsättaren Hugo Alfvén.