Körsång som friskvård

Universitetskören Friskör startades under andra halvan av 00-talet och är öppen för alla anställda inom Uppsala universitet.

– I dagsläget har vi ungefär 25-35 aktiva medlemmar, men alla som är intresserade av att vara med är välkomna att kontakta oss, säger körens samordnare Erik Åstrand.

Körmedlemmarna kommer från olika institutioner och vetenskapsområden.

– Det är en intressant blandning av personer; unga och gamla, administratörer och professorer.

Erik Åstrand berättar att många ser fram emot repetitionerna. Det bryter av i vardagen och skapar även ett kvardröjande välbefinnande. Det finns dessutom mycket forskning om körsångens effekter.

– Jag har hittills bara sett positiva biverkningar. Det främjar både psykisk och fysisk hälsa. Ett perfekt sätt att till exempel använda sin friskvårdstimme!

Johan Ahlenius

Fakta om Friskören

Friskör repeterar på Musicum kl. 15.45-17.15 cirka tio torsdagar varje termin.

Är du intresserad av att sjunga med kören? Kontakta körens samordnare erik.astrand@edu.uu.se.