Inköp och upphandling
Så genomför du ett inköp av varor och tjänster
Finns varan i produktwebben? Om inte, sök i Uppsala universitets avtalsdatabas eller på de statliga ramavtalen (Kammarkollegiet, avropa.se).
Saknas en vara eller ett avtal så ska du antingen göra en direktupphandling eller genomföra ett upphandlingsuppdrag. Följ processtegen.
Beställ i Produktwebben
I Produktwebben kan du beställa produkter från universitetets avtalade leverantörer. Om kategorin finns i Produktwebben så handla där.
Avtalsdatabasen
Alla produkter eller tjänster är inte upplagda i Produktwebben. Om du inte hittar det du behöver i Produktwebben, så använd i första hand universitetets övriga ramavtal.
Uppsala universitets avtalsdatabas.
Du måste var inloggad och använda VPN för att söka i avtalsdatabasen.
Om ett avtal för den vara eller tjänst du ska köpa inte finns i Uppsala universitets avtalsdatabas, använd Kammarkollegiets avtal.
Avropa - kammarkollegiets ramavtal
Här ser du de statliga ramavtalen.
Direktupphandling under 700 000 kr
Information om direktupphandling
Om det saknas avtal och det du skall köpa kostar mindre än 100.000 kr (Obs! ny beloppsgräns från och med 1 maj 2024), gör en prisjämförelse mellan minst två leverantörer. Du väljer sedan själv var köpet ska göras. Dokumentation där det framgår att jämförelse har gjorts och vad man kommit fram till ska sparas på institutionen/motsvarande och kunna tas fram vid behov. Där så är möjligt ska e-faktura alltid vara betalningssätt.
Det ekonomiska ansvaret ligger hos uppdragsgivaren. Vi förutsätter att direktupphandling är förankrad, både ekonomiskt och behovsmässigt, hos prefekt/motsvarande.
Om värdet är över 100 000 kr men under 700 000 kr, blir ditt inköp en direktupphandling som ska anmälas via formuläret ELAD.
Vi tar emot din anmälan och svarar om du kan göra en direktupphandling eller inte inom 1-3 dagar.
Upphandlingsuppdrag över 700 000 kr
Om det saknas avtal och inköpsvärdet är över 700 000 kr så ger du ett upphandlingsuppdrag till enheten för upphandling och inköp genom att skicka in formuläret upphandlingsanmodan.
Enheten för upphandling och inköp genomför sedan upphandlingen i samarbete med dig eller någon annan ansvarig på institutionen/motsvarande.
Aktuella mallar
Vid direktupphandling av en enklare vara använd mallen avtal vara.
Vid direktupphandling av en vara som kräver intagning, installation, igångkörning, funktionskontroll och/eller utbildning använd mallen avtal installation.
Vid direktupphandling av en tjänst använd mallen avtal tjänst. Om varor ingår i upphandlingen, kopiera in relevanta avsnitt om leverans m.m. från mallen avtal vara.
I mallarna finns kommentarsrutor med instruktioner, förutsatt att granskningsfunktionen i Word är aktiverad. Kom ihåg att ta bort kommentarsfälten och att ange institutionsspecifika uppgifter i de gulmarkerade fälten före utskrift.
Bifoga Alos 05 vid köp av varor. Vid köp av IT-tjänst kontakta upphandling@uu.se för att få rätt standardavtal (ex. Avtal 90).
Kravspecifikation Word, 153 kB.
Vad säger lagen?
När offentlig sektor köper varor, tjänster eller byggentreprenader sker det oftast genom en offentlig upphandling. Offentlig upphandling är en lagreglerad inköpsprocess som ska se till att offentliga inköp öppnas för konkurrens och att offentliga medel används så effektivt som möjligt.
Den offentliga upphandlingen regleras bland annat av lagen om offentlig upphandling (LOU). Reglerna för offentlig upphandling bygger på EU-direktiv. Direktiv utgör en viktig del i arbetet med att främja fri rörlighet för varor och tjänster inom EU. Genom att följa de svenska upphandlingsreglerna uppfyller upphandlande myndigheter och enheter de skyldigheter som följer av EU-rätten.
Vad kan juridiska avdelningen hjälpa till med?
Inköp sker i första hand med stöd av enheten för upphandling och inköp.
Om mer juridiskt tekniska frågor uppstår i samband med inköp kan juridiska avdelningen kopplas in och så sker regelmässigt om en upphandling överprövats.
Juridiska avdelningen stöttar även efter förfrågan med juridisk granskning av köpeavtal. Däremot tar juridiska avdelningen inte fram inköpsavtal utan det stödet lämnar enheten för upphandling och inköp.
Upphandlingsplan 2024-25
Upphandlingsplan 2024-2025 | Planerad start för upphandlingsprocessen | Planerad avtalsstart |
Arbetskläder och skor | Hösten 2024 | 250901 |
Bevakningstjänster | Hösten 2024 | 250501 |
Avfallshantering - The Svedberg laboratoriet | Hösten 2023 | 240601 |
Cateringtjänster | Våren 2025 | 260701 |
Digitalt Examinationssystem | Hösten 2025 | 260701 |
Digital Mediabevakning | Våren 2025 | 251201 |
Elektriska Hushållsprodukter | Hösten 2024 | 250101 |
Elkraft | Våren 2024 | 250101 |
Event och Catering Gotland | Våren 2024 | 250101 |
Etanol | Våren 2024 | 241201 |
Fakturaväxel | Hösten 2025 | 260901 |
Filmproduktion | Våren 2025 | 260301 |
Flytttjänster | Hösten 2023 | 240501 |
Frilandsskribenter | Hösten 2023 | 240515 |
Gaser | Våren 2025 | 260101 |
Hantering och omhändertagande av avfall | Våren 2024 | 240501 |
Hantering och tillverkning av Campuskort | Våren 2024 | 241101 |
HR-tjänster, chefshandledning | Hösten 2025 | 260901 |
Hygienpapper och plastprodukter | Hösten 2025 | 260401 |
Inredningsprojekteringstjänster | Hösten 2024 | 250801 |
Integrerat säkerhetssystem Integra | Hösten 2025 | 260701 |
Integrerat säkerhetssystem Hårdvara | Hösten 2023 | 240701 |
IT - Service, support och konsulttjänster. System för ledningsinformation, GLIS | Våren 2024 | 240515 |
IT - Infrastruktur | Hösten 2024 | 250401 |
IT - Kringutrustning | Hösten 2025 | 260701 |
IT - Licenser | Hösten 2023 | 240601 |
IT - System för upphandling | Hösten 2024 | 250501 |
Karriäromställningsprogram | Våren 2024 | 240701 |
Kommunikationsbyråtjänster | Hösten 2023 | 240801 |
Konsulter för applikationsstöd | Hösten 2024 | 250701 |
Kylar och frysar | Hösten 2024 | 250101 |
Laboratorieprodukter - Förbrukning-och skydd | Våren 2024 | 241120 |
Laboratorieprodukter - Kemikalier | Hösten 2023 | 240701 |
Laboratorieprodukter - Life Science | Våren 2025 | 260701 |
Litteratur | Hösten 2024 | 250401 |
Livestreamingstjänster-och event | Hösten 2024 | 250901 |
Livsmedel | Våren 2024 | 240901 |
Ljud-och ljustjänster | Hösten 2024 | 250901 |
Lokalvård Campus Gotland | Hösten 2025 | 260901 |
Lokalvårdsprodukter | Hösten 2025 | 260401 |
Mobiltelefoner | Våren 2024 | 241201 |
Operatör Telefoni | Våren 2025 | 251201 |
Orginaltryckningstjänster för tryckta och digitala medier | Våren 2024 | 250120 |
PR-Byråtjänster | Hösten 2025 | 260701 |
Prenumerationstjänster | Våren 2024 | 250101 |
Profil-och presentartiklar | Våren 2025 | 250901 |
Radionuklider | Hösten 2024 | 250301 |
Reagenser Illumina | Våren 2025 | 260328 |
Resebyråtjänster | Hösten 2024 | 250101 |
Restauratör - Evolutionsbiologiskt Centrum | Hösten 2024 | 250401 |
Serviceavtal Illumina | Våren 2025 | 260101 |
Tjänster för granskning av forskningsrapporter | Våren 2024 | 240701 |
Transporttjänster | Hösten 2023 | 241001 |
Undertextningstjänster | Våren 2025 | 250701 |
Utlysningar av Forskningsmedel | Våren 2025 | 250601 |
Utvecklingsprogram för ledar-och stabspersonal | Våren 2024 | 241101 |
Webbpublicerings-och innehållshanteringssystem | Hösten 2025 | 260401 |
Vaccinationstjänster för studenter | Hösten 2023 | 240501 |
Modern inköpsprocess
Under 2024 pågår ett projekt för införande av ett inköpssystem vid Uppsala universitet. Information om projektet hittar du här:
Övergripande information om projektet Modern inköpsprocess
Mer detaljerad information om införandet av e-handelssystemet Proceedo
Kontakt
- Beställa varor och tjänster samt kunna ta reda på vem som har beställt:
- Inköpssupport
- Upphandling och direktupphandling
- upphandling@uu.se
- Juridiska avdelningen
- juravd@uu.se