Pedagogisk pristagare 2023 kopplar inre frid med yttre fred

Porträtt.

Karen Brounéus fick 2023 års fria pedagogiska pris, i år på temat ”kreativ pedagogik.” Foto: Mikael Wallerstedt.

Hallå där, Karen Brounéus, universitetslektor vid institutionen för freds- och konfliktforskning. Ett sent men likväl stort grattis till Uppsala universitets fria pedagogiska pris som du utsågs till i maj 2023 och mottog i oktober vid en ceremoni i aulan.

Årets tema för det fria priset var ”kreativ pedagogik”. Du fick det priset bland annat för att du kopplar ihop inre frid med yttre fred och för din enastående förmåga att skapa en atmosfär i klassrummet så att alla känner sig delaktiga och hörda.

Blev du överraskad och vet du vem eller vilka som nominerade dig?

– Jag blev så överraskad! Jag trodde vi skulle ha ett möte med en delegation från Rwanda, säger Karen Brounéus. Så kom prorektor Coco Norén med delegation, mina kollegor, studenter – och min familj… det var helt otroligt fint. De berättade att det var mina Masterstudenter som nominerat mig, tillsammans med några kollegor. Jag kan inte tänka mig något mer hedrande pris – jag känner mig så glad och tacksam!

Har du några särskilda knep?

– Oj knep, funderar hon högt. Mina främsta knep är nog att vara där i rummet, att det är viktigt och att jag tycker om att vara där. Jag måste ha målet, intentionen, helt klar för mig om varför vi är där.

Det är i detta Karen Brounéus möter studenterna. Hon ser det som ett hedersuppdrag att guida lärandet.

– I mitt ämne, freds- och konfliktforskning, betyder det för mig att väva in den kunskap och de erfarenheter som studenterna kommer med, med det jag eller vi i en kurs ska förmedla, säger hon. Det handlar om att förankra lärandet i den rikedom av kunskap som finns i klassrummet, så att den betyder något på riktigt.

Vad tycker du är viktigast som lärare i undervisningen gentemot studenterna?

– Att vara väl förberedd, närvarande, tydlig – och snäll, säger Karen Brounéus. Att vara snäll genom en respektfull omtänksamhet med integritet både för mig själv och studenten. Jag tror att vi behöver mer snällhet i akademin, mer omtänksamhet och vänlighet.

Forskning visar att våra studenter mår allt sämre. Det är mycket ute i världen som är svårt och även akademin kan vara just svår.

– Det finns mycket rädsla och många vassa armbågar, säger Karen Brounéus. Som lärare har jag möjlighet att försöka bidra till att sprida cirklar av godhet. Fred skapas i det lilla – som i klassrummet. Vad som händer och förmedlas där sprids vidare i studenternas egna cirklar ute i världen, på deras egna sätt.

På frågan om hon har några konkreta tips kring pedagogik vill Karen Brounéus främst lyfta två aspekter i själva klassrummet: dels att skapa en fokuserad, trygg och öppen miljö, dels att göra plats för reflektion.

– Klassrummet ska vara en fristad för lärandet, säger hon. Våra studenter bombarderas med information dygnet runt. Man kan prova att stänga ner datorer och mobiler och dela ut papper och pennor. Ofta infinner sig då ett lugn i rummet och fokus. Vi behöver också ge hjärnan utrymme för reflektion. Att bevara tiden tom när det går för att öppna släppa fram kreativitet, nytänkande och glädjen över att få tänka större

Vad ska du göra för prispengarna?

– Vi har precis flyttat tillbaka till Uppsala, så dessa fina prispengar får nog bli en dörröppning och dörr. Det känns symboliskt fint på något sätt – att öppna en dörr till detta nästa kapitel som är nu.

Ulrika Hurtig

Fakta

Varje år delar Uppsala universitet delar årligen ut pedagogiska priser för framstående insatser inom grundutbildningen enligt särskilda nomineringskategorier.

Studenter och lärare får nominera lärare som inom en eller flera kategorier har gjort framstående insatser som gynnar studenternas lärande. Det handlar om undervisningsinsatser, forskningsanknytning samt pedagogiskt ledarskap och samverkan. Totalt delas fem priser på 20 000 kronor vardera ut.

Totalt delas fem priser ut. Fyra priser tilldelas lärare inom:

• teologi, humaniora och lärarutbildning
  • juridik och samhällsvetenskap,
  • medicin och farmaci
  • matematik, naturvetenskap och teknik.

Det femte och fria pedagogiska priset ges för pedagogiska insatser inom ett för året särskilt prioriterat område. År 2023 var temat "Kreativ pedagogik".