Digital släcksimulator i egen arbetsmiljö unik i brandskyddsutbildning

Brandskyddsutbildning teori på studenthälsan

Joakim Ohldén, säkerhetssamordnare vid universitetsförvaltningen, håller brandskyddsutbildning för personalen på enheten för studenthälsa. Foto: Mikael Wallerstedt

Brandskyddsutbildning är något Uppsala universitet måste ge sina anställda. I detta ingår numera en unik utbildning med digital släcksimulator.

Joakim Ohldén med den digitala brandsläckaren.

Brandsläckaren låter och ser ut som äkta vara. Foto: Mikael Wallerstedt

Hösten 2023 skrev Anders Berndt en artikel på intranätet om universitetets praktiska brandskyddsutbildning. Av artikeln framgår att personal som är på plats har ett särskilt ansvar om det brinner på jobbet. I det ansvaret ingår att försöka släcka branden till dess att räddningstjänsten anländer. För att släcka bränder på rätt sätt behövs dock utbildning.

– Vår egen säkerhet är alltid viktigast, säger Joakim Ohldén, säkerhetssamordnare vid universitetsförvaltningen. Vissa bränder kan vi inte släcka och då behöver vi omedelbart utrymma.

Flyttar in i arbetslokalerna

Nu skriver vi 2024. Den teoretiska delen består av digital nanolearning och är på väg att flyttas över i Studium. Den praktiska delen består av övningar med digital släcksimulator.

Hur fungerar det?

– Med digital släcksimulator flyttar den praktiska brandskyddsutbildningen in hos medarbetarna på jobbet, i de egna arbetslokalerna och det är unikt, säger Joakim Ohldén. Förutom att man som medarbetare känner igen miljön kan vi skapa scenarier på platser som kan vara särskilt utsatta i den egna arbetsmiljön.

Brandsläckaren låter och ser ut som äkta vara. Den tar slut om man inte agerar på rätt sätt.

– Simulatorn känner av avstånd så att det blir korrekt vid släckning, förklarar Joakim Ohldén. Det går också att ställa in svårighetsgrad. På vissa arbetsplatser där man har en laborativ miljö bör man dock komplettera med att öva med riktiga koldioxidsläckare utomhus.

Ovärderliga anställda och forskningsresultat

Brandskyddsutbildningen är en del av det systematiska brandskyddsarbete som alla organisationer och fastighetsägare, oaktat storlek, är skyldiga att bedriva. Utbildningen bör innehålla både teoretiska och praktiska delar.

Tidigare hölls de praktiska övningarna enbart utomhus där väder och vind spelar stor roll för deltagarantalet. Regniga dagar ökade avhoppen bland deltagarna. Det blev inte heller verklighetsanpassat.

– En vägledning för brandskyddsutbildning inom Uppsala universitet är på gång och kan innebära att vissa arbetsplatser med större risker kan behöva öva oftare, säger Joakim Ohldén. På ett kontor, till exempel, är ju brandrisken mindre än på ett ställe där man använder brandfarliga ämnen. Vi vill att våra medarbetare ska kunna agera och släcka en mindre brand i tidigt skede för att rädda liv, egendom och miljö. Våra anställda och våra forskningsresultat är ovärderliga.

En förmiddag i mars 2024 övade personalen på enheten för studenthälsa på att släcka bränder. Medarbetarna var både snabba och duktiga på att släcka. Tack för att vi fick hänga med på er övning!

Ulrika Hurtig

Praktisk brandskyddsutbildning på Studenthälsan

Den praktiska brandskyddsutbildningen har flyttat in på Studenthälsan. Foto: Mikael Wallerstedt

Brandsläckning övning