Försäkring och social kompetens trygghet vid tjänsteresa

Dolores Fors

Dolores Fors blev av med sin handväska under en tjänsteresa i USA. Foto: Mikael Wallerstedt

Råkar du ut för en olycka eller en stöld under en tjänsteresa? Var lugn. Du som är universitetsanställd omfattas av en försäkring.

Alla universitetsanställda, även doktorander med tjänst (inte studenter!), är försäkrade när vi är på tjänsteresa för universitetet. Du kan få ersättning om du råkar ut för olycka, skada, stöld etc.

Sådan tur i oturen hade doktoranden Dolores Fors vid engelska institutionen. Under en tjänsteresa i USA blev hennes handväska stulen strax innan hon skulle resa hem.

Vad var det som hände?

– Jag var på en tredagarskonferens i Boston i oktober 2023 för att hålla en presentation, berättar Dolores Fors. Det hela var mycket prestigefyllt, min handledare var där och jag var mycket spänd.

Presentationen gick bra, men när Dolores Fors skulle kliva av den fullpackade bussen till flygplatsen för att resa hem upptäckte hon att hennes handväska hade blivit stulen.

Blev du av med pass, biljetter och pengar då?

– Biljetten fanns som tur var i mobilen och i mobilfodralet låg även bankkortet, men pass, plånbok med id-kort och hemnycklar blev jag av med, säger Dolores Fors.

Utan pass inget flyg eller hotell

Efter upptäckten följde ett antal timmar med hysteriskt letande på bussar och hittegodsavdelningar. Dolores Fors träffade många snälla busschaufförer, men det hjälpte inte. Hennes handväska var borta. På flygplatsen pratade Dolores Fors med sitt flygbolag och fick hjälp att boka om biljetten.

– Men problemet var att jag inte kunde flyga utan mitt pass, säger hon. Nytt provisoriskt pass behövde jag ordna via konsulatet. Och det var stängt i flera dagar.

Natten fick Dolores Fors tillbringa på flygplatsen, för utan pass tog inget hotell emot henne. Det var en obehaglig upplevelse med en stor känsla av utsatthet.

På morgonen fick Dolores Fors hjälp via konferensarrangörerna och en annan doktorand. Hon åkte tillbaka till campus och fick sova på luftmadrass i ett delat korridorsrum.

Hem via Madrid med provisoriskt pass

Besöket i Boston, som skulle ha varat i tre dagar, blev totalt nio dagar långt. Konsulatet ordnade ett provisoriskt pass. Dolores Fors tog ut pengar och betalade kontant, såsom konsulatet krävde.

– Jag ringde många samtal, till bland annat UD och den svenska polisen, men detta liksom kostnaden för det nya passet täckte försäkringen senare tack och lov.

Tidigt fredag morgon skulle Dolores Fors äntligen resa hem till Sverige. Dessvärre var det problem in i det sista: planet hon blev ombokad på ställdes in och det provisoriska passet, i princip ett papper, gällde egentligen endast för den resa som angetts. Men hon kom hem, via Madrid.

Hur gör man för att få hjälp?

– Universitetets resesamordnare Marie Engegard var otroligt betryggande och hjälpte till med försäkringarna efteråt, säger Dolores Fors. Hon visade vad jag kunde få ersättning för, vilka belopp med mera.

Våga be om hjälp, men ha koll

Försäkringen täckte bland annat ett nytt lås som Dolores Fors var tvungen att ordna till sitt hem. Den täckte också kontanter, bland annat för provisoriskt pass, men även nytt pass, id-kort, ägodelar och smycken som fanns i väskan med mera. Man kan eventuellt få traktamente via försäkringsbolaget också, men det var inte aktuellt just för Dolores Fors.

Det tog lång tid att fylla i blanketten och kvitton och polisrapporter måste bifogas. Men trots att ansökan skickades in runt vinterns storhelger, kom ersättningen redan efter tre veckor.

– Marie Engegard var väldigt snabb att återkoppla, hon var en klippa, och vi hade tät kontakt under tiden ärendet pågick och efteråt, säger Dolores Fors.

Har du några råd till andra medarbetare som ska resa i tjänsten?

– Det gäller att ha stor social kompetens, en grundtrygghet som människa och att man vågar be om hjälp, menar Dolores Fors. Ha koll på försäkringar!

Ulrika Hurtig