Utnyttja aktivitetsboxar och Hittaut-utmaningen för att röra på dig

Rosa stålbox med olika fack.

Nu finns fyra aktivitetsboxar i Uppsala. Aktivitetsbox är en låda som är fylld med olika utomhus- och sportutrustning som du kan låna mot en mindre avgift. Foto: Anders Berndt.

Det är nog ingen som har missat att det är bra att röra på sig. Ett nytt sätt kan vara att utnyttja de aktivitetsboxar som finns uppställda på flera campus i Uppsala. Samtidigt har årets Hittaut-kampanj dragit igång för de som föredrar orientering.

Aktivitetsbox är en låda som är fylld med olika utomhus- och sportutrustning. Du kan hyra utrustningen via en app som låser upp den utrustning du väljer mot en mindre avgift.

Välj utrustning från aktivitetsboxen

I aktivitetsboxen finns ett antal låsta fack med lite olika utrustning som du kan välja mellan. På det här sättet får du tillgång till utrustning du kanske inte har själv. Dessutom kan man sätta igång en aktivitet utan att behöva planera och få med sig utrustning hemifrån.

Vilken utrustning som finns i vilken box beror på vilka förutsättningar som finns i närheten. När du har använt utrustningen är det bara att lämna tillbaka den i boxen.

Aktivitetsboxarna finns på olika platser i Sverige. För närvarande finns fyra aktivitetsboxar uppställda i Uppsala i ett samarbete mellan Akademiska Hus och företaget Piffl.

Piffl är ett startupföretag med rötter i Göteborg och med stöd från Founders Loft, ett inkubationsföretag eller företagskuvös som bland annat Göteborgs universitetet och Vinnova står bakom.

Aktivitetsboxarna i Uppsala står vid:

• Campus 1477 Blåsenhus
  • BMC
  • Ekonomikum
  • SLU

I skrivande stund finns inte någon aktivitetsbox på Gotland. Boxen vid Campus 1477 Blåsenhus planeras att vara gratis fram till midsommar 2024 som en del av Studentidrottslyftet.

Under 2023–24 genomförs Studentidrottslyftet av Uppsala universitet tillsammans med Kuratorskonventet och studentnationerna, Campus 1477 och Sveriges Akademiska Idrottsförbund en satsning på att lyfta studentidrotten.

Medarbetare vid Uppsala universitet kan ta del av olika satsningar inom Studentidrottslyftet.

Närbild på stolpe med Hittautskylt.

Hittaut består av orienteringskontroller eller så kallade checkpoints som man ska leta upp med hjälp av en karta. Foto: Anders Berndt.

Upptäck omgivningen via Hittaut

Ett annat sätt att komma ut och röra på sig och dessutom komma ut i naturen är via Hittaut-kampanjen.

Hittaut är ett nationellt friskvårdsprojekt där du får motion, upptäcker nya platser och kommer ut i naturen. Hittaut består av orienteringskontroller eller så kallade checkpoints som man ska leta upp med hjälp av en karta. Hittaut finns både som papperskarta eller som mobilapp.

På intranätet har det tidigare skrivits om forskning som tydligt visar att vi människor mår bra av att vistas i naturen, se till exempel artikeln "Glöm inte friskvårdstimmen" från 14 april 2023.

Hittaut finns på en rad orter i Sverige, till exempel Visby och Uppsala. Om du arbetar några dagar på det campus där du inte brukar arbetar kan du ju passa på att ladda ner appen och ta en promenad för att upptäcka omgivningarna.

Som medarbetare vid Uppsala universitet kan du också välja att vara med i universitetets lag för att tävla i Hittaut. För att gå med i universitetslaget i Hittaut välj Uppsala som "Hittaut"-ort när du loggat in i Hittautappen och välj sedan "Uppsala universitet - anställda" under Friskvårdsutmaningen.

Hittaut kan du läsa mer om på webbplatsen för Campus 1477

Glöm inte mikropauserna

Förutom att vi människor behöver röra på oss och mår bra av att vistas i naturen är det också viktigt att röra kroppen återkommande, helst varje halvtimme.

De här mikropauserna går inte att ersätta genom att samla upp till en längre promenad eller träning. Vi behöver helt enkelt röra på oss återkommande under hela den vakna tiden av dygnet.

Anders Berndt