Samlat forsknings- och samverkansstöd

1800-talsbyggnad med blommor i fonden.

Uppsala universitet gör en satsning på forsknings- och samverkanstöd genom att samla stödet i en gemensam avdelning vid universitetsförvaltningen. Foto: Anders Berndt.

Forsknings- och samverkansstödet vid universitetsförvaltningen samlas i en ny avdelning. Ett drygt fyrtiotal medarbetare kommer att ingå i den nya avdelningen. Målet är att förbättra stödet till forskarna.

– Målsättningen är att vi ska kunna vässa forsknings- och samverkansstödet samtidigt som vi kan leverera tjänster vi inte gör idag men som är efterfrågade, inte minst av institutionerna.  Detta utan några resurstillskott, uppdraget är att omorganisera inom befintliga ekonomiska ramar, säger Daniel Gillberg, biträdande universitetsdirektör och ansvarig för uppdraget att omorganisera forsknings- och samverkansstödet.

I maj 2023 överlämnades utredningen "Uppsala universitets forsknings- och samverkansstöd" av den externa utredaren Karin Röding till universitetet. I utredningen finns 36 förslag till förändring, bland annat föreslås en universitetsgemensam stödfunktion för forskning och samverkan.

– I den nuvarande organisationen ligger forsknings- och samverkansstödet på många olika enheter i universitetsförvaltningen. Det har gjort det otydligt vem som ansvarar för vad och det är lätt att det uppstår dubbelarbete eller att saker faller mellan stolarna. Det har också försvårat för forskare när det gäller att hitta rätt stöd, säger Daniel Gillberg.

Samlat stöd

Därför inrättas avdelningen för forsknings- och samverkansstöd vid universitetsförvaltningen för att samla forsknings- och samverkansstödet. Den nya avdelningschefen Johan Kreuger, för närvarande prefekt på institutionen för medicinsk cellbiologi, tillträder den 1 september 2024.

Avdelningens verksamhet startar den 1 januari 2025 tillsammans med de drygt fyrtiotalet medarbetare. Hösten 2024 ska ägnas åt implementering, bland annat behöver uppdraget gås igenom mer noggrant och gränsdragningar tydliggöras. Det ger också tid för fysiska omflyttningar för att kunna samla personalen på den nya avdelningen.

Den nya avdelningen kommer bestå av personalen från följande avdelningar och enheter. De avdelningarna/enheterna läggs i sin tur ner:

• UU Samverkan
  • enheten för samordnat forskningsstöd vid planeringsavdelningen
  • enheten för globalt samarbete vid avdelningen för internationalisering
  • enheten för forskningsstöd vid kansliet för humaniora och samhällsvetenskap.

Vissa resurser kommer också att överföras från enheterna för forskningsstöd vid kanslierna för teknik och naturvetenskap respektive medicin och farmaci samt från avdelningen för ekonomi och upphandling.

Sammanlagt kommer den nya avdelningen bestå av drygt fyrtio medarbetare.

Tre enheter

Den nya avdelningen kommer att vara uppdelad i tre enheter:

• enheten för ledningsstöd
  • enheten för forskarservice
  • enheten för projektstöd.

Enheten för ledningsstöd ska ge universitetsledningen stöd i universitetsövergripande forsknings- och samverkansfrågor. I arbetet ingår också stöd till internationella nätverk som universitetet är med i.

Vid enheten för forskarservice kommer fokus ligga på stöd och råd vid ansökningar om extern forsknings- och samverkansfinansiering respektive stöd och råd i hantering och uppföljning av projekt med extern finansiering. Här ingår också samordning av frågor som rör forskningsdata och forskningsetik.

Enheten för projektstöd har fokus på stöd i samband med olika typer av samverkanssatsningar och projekt. Här ingår också stöd till universitetets strategiska partnerskap och att leda arbetet med samverkansverktyget AIMday.

Närstödet kvar på två områdeskanslier

Den nya avdelningen kommer att samla forsknings- och samverkansstödet vid universitetsförvaltningen förutom på en punkt.

Närstödet för forskare när det gäller ansökningsstöd kommer att vara kvar på kanslierna för teknik och naturvetenskap respektive medicin och farmaci. Forskningsstödet inom vetenskapsområdet för humaniora och samhällsvetenskap kommer i sin helhet att ingå i den nya avdelningen.

Nya möjligheter

En målsättning är att den nya organisationen ska kunna ge mer stöd och utgöra en expertfunktion för bland annat forskningsprojekt som har fått externa medel och som behöver stöd och hjälp med uppföljning och redovisning.

– Det finns en efterfrågan från forskare och institutioner på ett mer utbyggt så kallat post-stöd. Post-stödet innefattar en rad olika frågor, bland annat budget och uppföljning, ekonomiredovisning, forskningsdata, forskningsetik och regelefterlevnad. Mycket av arbetet görs av institutionernas egna personal men genom att den nya avdelningen samlar våra resurser och kompetenser inom dessa områden kommer den att kunna erbjuda en bred expertis där det behövs, säger Daniel Gillberg.

Anders Berndt