Se upp för telefonbedrägerier

Bankkort dras ur en mobilskärm med en fiskkrok.

Just nu pågår det många bedrägeriförsök via telefonsamtal som ser ut att komma från universitetets mobilnummerserie. Du behöver vara extra vaksam eftersom det är svårt att tekniskt stoppa de här försöken. Foto: Getty images.

För närvarande pågår det mycket telefonbedrägerier. Bedragare ringer från nummer som ser ut att höra till universitetets mobilnummerserie och försöker lura till sig bankkoder eller lösenord.

Vid de telefonbedrägerier som pågår just nu och som har anmälts till säkerhetsavdelningen hör man en röst som på engelska säger att det är från polisen. Rösten kan till exempel påstå att ditt bankkort har blivit utnyttjat och sedan får man lite olika val.

Notera att Polisen aldrig kontaktar dig med en automatiserad röst på engelska.

Bedragarna kan förstås också utge sig för att ringa från någon annan än Polisen, de förekommer till exempel bedrägerier där de påstår att de ringer från en bank eller en myndighet.

De här telefonbedrägerierna är en variant av nätfiske (phishing) och kallas vishing (voice phishing). Målet för bedragarna är oftast att få tag på dina koder eller lösenord för att sedan kunna komma åt bankkonton eller information.

Bedragarna utnyttjar bland annat teknik som Voice over Internet Protocol för att snabbt och enkelt skapa falska eller dolda telefonnummer som är svåra att spåra.

Svåra att stoppa

Eftersom de falska telefonnumren är svåra att spåra är telefonbedrägerierna tyvärr knepiga att motverka tekniskt för universitetets säkerhetspersonal.

– Vi kan inte blockera telefonnummer eftersom de är falska och när folk rings upp vet vi inte vilken server i världen som används i angreppet, säger Veronika Berglund, enhetschef för enheten för informationssäkerhet vid universitetsförvaltningen.

Var vaksam

Eftersom det oftast inte går att motverka telefonbedrägerierna tekniskt är det än viktigare att alla är vaksamma och misstänksamma.

Det första du bör göra när det ringer är att kolla nummerpresentationen. Om man som medarbetare vid universitetet ringer från sin jobbmobil visas inte mobilnumret för mottagaren utan istället visas anknytningsnumret. I de fall av telefonbedrägerier som rapporterats in till säkerhetsavdelningen har för närvarande ett falskt mobilnummer som ser ut att tillhöra universitetets mobilnummerserie visats.

– Du kan därför se att det är ett bedrägerisamtal om det ser ut som ett av våra mobilnummer eftersom det är anknytningsnumret som ska visas, inte mobilnumret, konstaterar Veronika Berglund.

Men det är nog bara en tidsfråga innan bedragarna lär sig även detta och istället visar ett anknytningsnummer i nummerpresentationen. Du behöver därför tänka efter ett extra varv så fort det är ett samtal med någon du inte direkt känner igen på rösten.

Om du misstänker ett telefonbedrägeri ska du lägga på luren och direkt anmäla det till security@uu.se.

Anders Berndt

Tips från Polisen

Polisen har en webbsida om telefonbedrägerier med råd för att skydda sig mot telefonbedrägerier. Nedan några av råden:

Lägg på luren

Om någon ringer upp dig och du blir osäker ska du avsluta samtalet. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en släkting eller någon från din bank, ett företag eller en myndighet.

Förbered något du kan säga för att avsluta samtalet snabbt, eller lägg på direkt. Du behöver inte vara artig.

Logga inte in

Identifiera dig aldrig med bank-id och lämna aldrig ut koder från din bankdosa eller till ditt betalkort om någon frågar efter det.

Seriösa företag, organisationer och myndigheter tar aldrig kontakt och ber dig logga in eller lämna ut personliga uppgifter på det sättet.

Lita inte på den som ringer

Bedragaren kan försöka stressa dig genom att säga att du är på väg att förlora pengar eller att någon anhörig har råkat illa ut.

Lita inte på personen som ringer även om den verkar trovärdig och har personlig information om dig.