Hantering av immaterialrätt (IP) med UU RIP AB

I samarbeten med företag eller utländska universitet formuleras avtal som reglerar immateriella rättigheter (IP). IP tillfaller normalt upphovsmannen vid universitetet i enlighet med lärarundantaget. För att göra det möjligt för universitetet att ingå i denna typ av forskningssamarbeten behöver det finnas en intern hantering kring ägande av IP. Ett sätt att hantera IP är att vända sig till Uppsala University Research Intellectual Property AB (UU RIP AB).

Sverige är ett av de få länder i världen där akademiska forskare äger rätten till sina resultat, så länge inget annat har överenskommits. Det så kallade lärarundantaget ger dig möjlighet att själv skapa ytterligare värde av sin forskning, genom att till exempel patentera och kommersialisera sina resultat i eget bolag, genom licensaffärer eller andra typer av kunskapsöverföring.

I vissa situationer kan det vara problematiskt att forskaren själv har äganderätten till sin IP. Ett exempel är forskningssamarbeten där finansiären eller annan samarbetspart kräver att alla parter ska vara juridiska personer eller det finns krav på att universitetet ska hantera IP som uppkommer i dess del av projektet. Det kan vara aktuellt i konsortier med industri och/eller andra universitet där man behöver skriva avtal om IP. Av legala skäl är det inte lämpligt att universitetet övertar äganderätten från forskaren. Ett alternativ är istället att du som forskare tillfälligt överlåter din IP till universitetets förvaltningsbolag Uppsala University Research Intellectual Property AB (UU RIP AB) för att på så sätt göra det möjligt att delta i samarbetet.

Gör en nyttiggörandebudget

För forskaren är det viktigt att tänka på att budgetera för kostnaderna för UU RIP ABs tjänster redan i sin ansökan. Kostnader kan tas upp som patentansökningar, patentkonsulter, bevakning av patent och marknadsanalyser etc. En fingervisning är att räkna på ca 3 procent av totalbudgeten.ler länkar.

UU RIP AB är ett helägt bolag till universitetets holdingbolag som har bildats särskilt för att kunna agera ägare eller förvaltare av IP i de fall där det inte är lämpligt att forskaren själv gör det. RIP AB förvaltar IP till dess dessa kunnat överföras tillbaka till dig som deltagande forskare, till en samarbetspart eller på annat sätt upplåtas i samband med ett forskningsprojekt. UU RIP AB tar ingen del i eventuella intäkter från en försäljning eller licensiering av forskarens IP men däremot ett arvode som motsvarar de kostnader som uppkommer för förvaltningen. För att kunna använda UU RIP AB behöver forskningsprojektet därför ha full kostnadstäckning för UU RIP AB.

Även för mindre, nationella projekt kan det vara aktuellt att nyttja UU RIP ABs tjänster. Det blir exempelvis möjligt att använda SSFs rambidragsmedel för patentkostnader om UU RIP AB äskar medel åt forskningsprojektet och hanterar berörda fakturor.

Robust stöd för kommersialisering och annat nyttiggörande

För forskare och övriga medarbetare som önskar kommersialisera eller på annat sätt nyttiggöra sina idéer och resultat erbjuder universitetet stöd genom sitt innovationskontor, UU Innovation och holdingbolag, UU Invest AB. Som exempel kan UU Innovation ge kostnadsfritt stöd för att undersöka patenterbarhet, söka patent och utvärdera kommersiella förutsättningar. UU Invest kan i tidigt skede investera i utvecklingsprojekt och nya företag för att hjälpa dem nå marknaden.

Kontakt

Jenny Nordquist, UU Samverkan, tel: 018 - 471 7054, epost: jenny.nordquist@uu.se