Berit Wallenbergs stiftelse (BWS) projektbidrag

Berit Wallenberg Stiftelse (BWS) stödjer i huvudsak vetenskaplig forskning inom arkeologi samt konstvetenskap, företrädesvis till och med 1800-talets slut. Anslag ges i första hand för forskning som berör svenskt och nordiskt material.

Aktuell utlysning

Det finns för tillfället ingen öppen utlysning. Uppdaterad information om Uppsala universitets hantering av ansökningar meddelas när Stiftelsen informerat om nästa utlysningsomgång.

Instruktion för ansökan 2024

För denna utlysning är det prefekten som hanterar Uppsala universitets interna prioritering, och skriver under det obligatoriska stödbrevet. Forskningsrådgivarna på Humsams Enhet för forskningsstöd hjälper till med formulering av brevet om forskaren så önskar.

Vid upprättande av budget för projektet ska Wallenbergs egen budgetmall användas. Forskaren ska tidigt kontakta sin institutionsekonom för att diskutera posterna i budgeten och för att fylla i ett utkast till budget. Utkastet skickas till avdelningen för ekonomi och upphandling (AEU) som granskar budgeten och fyller i uppdelningen av procentsatserna för indirekta kostnader. Notera att det är mycket vanligt att justering av budgeten behöver göras efter AEU:s granskning. Det är därför viktigt att respektera uppsatta deadlines.

I rutan "Länkar" ovan finns en mall till stödbrevet, och även underlag för att i stödbrevet kunna beskriva mål och strategier för vetenskapsområdet och universitetet.

Om du har frågor, kontakta Oddný Notstrand på Humsams Enhet för forskningsstöd.

Tidplan

• I maj 2024 (exakt datum kommer i mars): utkast till budget skickas till ekonomisupport@uu.se för granskning.
  • 18 maj 2024: forskningsrådgivare kontaktas för hjälp med formulering av stödbrev.
  • 1 juni 2024: ansökan skickas till Stiftelsen.