Stöd i samband med KoF24

Här finns olika stödmaterial som kan vara användbart i arbetet med vetenskapsområdenas-/fakulteternas arbete med utvärdering av forskning och forskningsmiljöer inom ramen för forskningsutvärderingen KoF24 Pdf, 64 kB..

Att förstå det svenska forskningssystemet

För att bedömare ska kunna ställa relevanta frågor och ge relevanta rekommendationer är det bra att informera om hur svenska universitet och hur det svenska forskningssystemet fungerar. Sveriges unga akademi har skrivit A Beginners Guide to Swedish Academia Pdf, 3 MB. vilken kan användas i detta syfte.

Material från KoF17

Forskningsutvärderingen KoF17 var utformad på ett annat sätt än KoF24. Trots det kan nog flera underlag vara till hjälp vid formulering av liknande texter i KoF24. Materialet från KoF17 bygger på en modell med besökande bedömarpaneler. Det finns också andra modeller att välja för utvärdering bara det innefattar peer review. materialet nedan måste arbetas om för att passa den egna verksamheten och vald utvärderingsmodell.

Förfrågan om att vara ordförande eller panelist i en bedömarpanel:

Program för förberedande möte med ordförandena för panelerna Pdf, 10 kB.

Inför panelbesöken:

Instruktion till panelerna och mall för panelrapporten Pdf, 61 kB.
Självvärderingsmall Pdf, 41 kB.

Kontakt

För mer information kontakta gärna Camilla Maandi, Åsa Kettis eller Anders Waxell