Hantering av personuppgifter i AKKA admin (/ test)

AKKA är Uppsala universitets gemensamma katalog- och behörighetsystem. Systemet hanterar uppgifter om organisationen samt personer som är verksamma vid universitetet. Detta omfattar anställda, övrigt verksamma och studenter.

Registrering och visning av uppgifter kopplade till organisation eller individ kan endast utföras av betrodda katalogadministratörer. Person- och kontaktuppgifter som är knutna till en specifik individ kan variera beroende på kategori (ex. student eller anställd) samt ev. användning av övriga tjänster på universitetet (ex. konto för e-postadress och/eller telefonnummer).

Personuppgifter som hanteras är:

  • För- och efternamn
  • Personnummer
  • Användarnamn
  • E-postadress
  • Organisatorisk hemvist (inkl. ev. telefonnummer)

AKKA är en del av universitetets IT-infrastruktur och har kopplingar till andra närliggande system, ex. Gemensam webbinloggning och Active Directory. Dessa system kan läsa grundläggande personuppgifter som är registrerade i AKKA för att ge tillgång till elektroniska resurser vid universitetet. I sådana fall begränsas vilka uppgifter som används till endast de som krävs (ex. namn, användarnamn och/eller e-postadress).

Användaruppgifter lämnas aldrig ut till tredje part eller tredje land (land som ej är medlem i EU eller EES). Du har rätt att begära ett registerutdrag för att kunna kontrollera vilken information som finns registrerad om dig. Läs mer om dina rättigheter och hur vi hanterar personuppgifter vid universitet.

Personuppgiftsansvarig och tjänsteleverantör är:

Uppsala universitet
Box 256
751 05 Uppsala
Sverige

Kontaktperson för tjänsten: Per-Olof Andersson
Tjänsteleverantörens jurisdiktion: Sverige

AKKA följer EU:s dataskyddsförordning samt den internationella standarden GÉANT Data Protection Code of Conduct.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin