Hantering av personuppgifter i Selma

Selma är universitetets utbildningsdatabas och innehåller uppgifter om våra utbildningar på grundnivå och avancerad nivå.

Hantering och överföring av personuppgifter

I samband med inloggning i Selma via Uppsala universitets inloggningstjänst, Gemensam webbinloggning överförs användarnamn till Selma för att säkerställa att du som användare får tillgång till berättigad information i tjänsten. Selma hanterar även andra personuppgifter, namn och e-postadress.

Personuppgifter

Syfte

Teknisk representation

Användarnamn

Identifiera dig som användare i tjänsten så att du får åtkomst enligt de rättigheter du blivit tilldelade.

eduPersonPrincipleName
Efternamn

Visas för dig när du är inloggad i systemet.

displayName
Förnamn

Visas för dig när du är inloggad i systemet.

displayName
E-postadress

Används för att kontakta dig

mail

Förutom direkta personuppgifter överförs även tekniskt indirekta personuppgifter såsom vilken organisation vid Uppsala universitet du tillhör till Selma.

Övrig behandling av personuppgifter i tjänsten

Selma sparar tekniska loggar för felsökning och säkerhetsrelaterade incidenter. Dessa tekniska loggar innehåller information om alla inloggningar som görs inkl. användarnamn. I loggarna sparar vad som en användare har gjort i systemet

Överföring av personuppgifter till tredje part

Inga personuppgifter överförs till tredje part.

Rättslig grund

Personuppgifter hanteras baserat på den rättsliga grunden allmänt intresse. Personuppgifterna måste överföras för att ge användare åtkomst till inloggningsskyddad information som behövs för sitt arbete vid Uppsala universitet eller i samverkan med Uppsala universitet.

Rätt till registerutdrag, rättelse och radering av personuppgifter

Personuppgifter hanterade i Selma rättas automatiskt baserat på personuppgifterna som överförs från Uppsala universitets katalog- och behörighetssystem (AKKA).
För att radera dina personuppgifter i tjänsten eller beställa registerutdrag, kontakta dataskyddsombud@uu.se.

Du har rätt att begära ett registerutdrag för att kunna kontrollera vilken information som finns registrerad om dig. Läs mer om dina rättigheter och hur vi hanterar personuppgifter vid universitet.

Rensning av personuppgifter

Uppsala universitet sparar dina personuppgifter endast så länge som ändamålet med behandlingen kräver, eller så länge som krävs i lag.

Personuppgiftsansvarig

Personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter är Uppsala universitet.
Har du frågor om hur personuppgifter hanteras inom tjänsten tag kontakt med dataskyddsombudet.
Kontaktuppgifter till dataskyddsombud: dataskyddsombud@uu.se.

GÉANT Data Protection Code of Conduct

Denna tjänst följer det internationella ramverket GÉANT Data Protection Code of Conduct (http://www.geant.net/uri/dataprotection-code-of-conduct/v1) för överföring av personuppgifter från identitetsutfärdare till tjänsten. Ramverket är avsett för tjänster i Sverige, EU och EES som används inom forskning och högre utbildning.