Information om Uppsala universitet Weblogin2 ADFS

Weblogin2 ADFS är en tjänst som tillhandahålls för system- och it-tjänsteutvecklare vid Uppsala universitet. Weblogin2 ADFS används för att testa, utveckla och produktionssätta funktionalitet till Uppsala universitets grupp- och samarbetsytor.

Grupp- och samarbetsytetjänsten riktar sig till studenter och anställda vid Uppsala universitet och till användare i SWAMID federationen.

Hantering av persondata

Persondata som hanteras i tjänsten är namn, användarnamn och e-postadress.

Sytet med att hantering av persondata i tjänsten är att ge åtkomst till grupp- och samarbetsytor, mottaga e-post med information om grupp och samarbetsyter samt bjuda in andra användare.

Dataskyddsombud och tjänsteleverantör är

Uppsala universitet
751 05 Uppsala
Sweden

Kontaktuppgifter för tjänsten är itsupport@uu.se

Jurisdiktion för tjänsteleverantören: Sverige

Ingen överföring av persondata sker till tredje part.

Rätt till registerutdrag, rättelse och radering av personuppgifter

Den som är registrerad har rätt att veta om den personuppgiftsansvarige, universitetet, behandlar personuppgifter om denne. Om så är fallet har den registrerade rätt att få tillgång till personuppgifterna och ytterligare information kring detta. För att som enskild få veta om Uppsala universitet behandlar enskilds personuppgifter, och i så fall på vilken grund universitetet utför behandlingen, kan man begära ett registerutdrag genom att använda sig av ingången på den externa sidan för personuppgiftsbehandling: https://www.uu.se/om-uu/dataskyddspolicy genom att skicka ett mail till dataskyddsombud@uu.se.

Den som är registrerad har rätt att utan onödigt dröjsmål få felaktiga personuppgifter rättade. Med beaktande av ändamålet med behandlingen har de registrerade också rätt att komplettera ofullständiga personuppgifter.

Den som är registrerad har rätt att utan onödigt dröjsmål få sina personuppgifter raderade i vissa situationer.

Universitetet har som personuppgiftsansvarig skyldighet att informera dem till vilka personuppgifterna lämnats ut (om så skett) om att den registrerade har begärt radering av sina uppgifter.

Det finns undantag från rätten till radering och skyldigheten för den personuppgiftsansvarige att informera andra. Detta gäller om det är nödvändigt för att tillgodose andra viktiga rättigheter som till exempel rätten till yttrande- och informationsfrihet, för att uppfylla en rättslig förpliktelse, utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i myndighetsutövning.

Rensning av personuppgifter

Universitetet sparar dina personuppgifter endast så länge som ändamålet med behandlingen kräver, eller så länge som krävs i lag.

• Om du t.ex. är anställd behandlar vi dina personuppgifter så länge det behövs för att administrera anställningsförhållandet.
  • Om du är student behandlar vi dina personuppgifter så länge du är student vid UU.
  • Om du är deltagare i en studie behandlar vi dina personuppgifter så länge som det behövs för att säkerställa forskningens kvalitet.

Vad gäller allmänna handlingar hanteras personuppgifter i dessa i enlighet med vad som gäller enligt tryckfrihetsförordningen (1949:105), arkivlagen (1990:782) samt Riksarkivets föreskrifter. I många fall innebär detta att dina personuppgifter kan komma att förstöras efter en kort tid eller bevaras för all framtid i våra arkivsystem (examensbevis).

Personuppgiftsansvarig

Personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter är Uppsala universitet. Har du frågor om hur personuppgifter hanteras inom tjänsten tag kontakt med dataskyddsombudet.

Kontaktuppgifter till dataskyddsombud: dataskyddsombud@uu.se