Ansökan om projektmedel för utbildningsförnyelse och pedagogisk utveckling

Pennor i en mängd olika färger

För att stimulera pedagogiskt utvecklingsarbete vid Uppsala universitet utlyser rektor årligen projektmedel. För verksamhetsåret 2025 utgör utlyst belopp sammanlagt 2 000 000 kr, enligt beslut UFV 2023/2268.

Projektmedlen fördelas mellan fem olika sökområden:

  • Utbildningsförnyelse och generella pedagogiska utvecklingsprojekt: avser projekt som handlar om utbildningsförnyelse och generell utveckling av pedagogik i en kurs, vid en institution, eller i ett utbildningsprogram.
  • AI, digitaliserad undervisning och e-lärande: avser projekt som innebär en utveckling av digitala resurser och verktyg som stöd för studenters lärande.
  • Hållbar utveckling: avser projekt som belyser komplexa hållbarhetsfrågor och främjar studenters handlingskompetens samt ett demokratiskt och kritiskt förhållningssätt.
  • Internationalisering och interkulturell kommunikation: avser projekt som utvecklar studenternas internationella och interkulturella perspektiv och färdigheter.
  • Livslångt lärande: avser projekt för utveckling av fort- och vidareutbildning eller omskolning av yrkesverksamma. Det kan vara uppdragsutbildning, påbyggnads- eller specialistutbildningar, eller anpassning av fristående kurser och utbildningsprogram.

Varje beviljat projekt tilldelas maximalt 250 000 kr. I de fall ett projekt är tvär- eller mångvetenskapligt och innebär samarbete mellan olika vetenskapsområden kan upp till 350 000 kr tilldelas.

Sista dag för att skicka in ansökan är den 20 mars 2024 23:59.

  • Projektmedel ges för utbildning på grund- och avancerad nivå, inte för utbildning på forskarnivå.
  • Projektet skall medfinansieras av berörd/a institution/er med den overheadkostnad som uppstår.
  • Huvudsökande behöver ha en läraranställning vid Uppsala universitet
  • Ansökan ska godkännas av prefekten genom elektronisk underskrift.
  • Projektmedel kan inte sökas för projekt som har renodlad karaktär av fortbildning av personal.
  • Om PUMA-medel erhållits vid ett tidigare tillfälle kan en ny ansökan ej lämnas in förrän efter att tidigare projekt är formellt avrapporterat.
  • Endast en ansökan accepteras per projekt, dvs. samma projekt kan inte söka medel från två olika sökområden.
  • Det är möjligt att projektmedlen inordnas i andra pedagogiska utvecklingsprojekt med finansiering från annat håll. Detta skall i så fall anges i ansökan.
  • Ansökan ska lämnas in via formulär.

1. Kriterier som gäller för samtliga ansökningar, oavsett sökområde:

Projektet…

  • vilar på en tydligt formulerad pedagogisk idé som förväntas ge positiva effekter på studenternas lärande.
  • innehåller nya idéer, verktyg eller arbetsformer som förväntas bidra till utveckling i det aktuella sammanhanget.
  • innehåller en realistisk plan för projektets planering, genomförande, utvärdering samt spridning av erfarenheter.
  • relaterar till pedagogisk forskning och beprövad erfarenhet.
  • involverar kollegor för att förankra projektet och bidra till projektets långsiktighet.
  • involverar studenter för att möjliggöra att de aktivt kan bidra till projektets planering, genomförande och/eller utvärdering.

2. Utöver de generella kriterierna (1.) gäller följande kriterier för projekt inom sökområdet AI, digitaliserad undervisning och e-lärande:

Projektet…

  • innebär utveckling av nätbaserade lärmiljöer där användningen av digitala resurser och verktyg i undervisningen ger stöd för studenters lärande.
  • innehåller en analys av och beaktar teknikkrav, studenternas supportbehov, tillgänglighetsaspekter med hänsyn till funktionsvariationer, samt den tekniska och digitala långsiktigheten.

3. Utöver de generella kriterierna (1.) gäller följande kriterier för projekt inom sökområdet hållbar utveckling:

Projektet…

  • belyser komplexa hållbarhetsfrågor i undervisning och utbildning.
  • främjar studenters handlingskompetens i hållbarhetsfrågor samt ett demokratiskt och kritiskt förhållningssätt.

4. Utöver de generella kriterierna (1.) gäller följande kriterier för projekt inom sökområdet internationalisering och interkulturell kommunikation:

Projektet…

  • breddar och fördjupar studenternas internationella och interkulturella perspektiv.
  • utvecklar studenternas färdigheter att arbeta i ett föränderligt, globalt samhälle med krav på interkulturell kompetens.

5. Utöver de generella kriterierna (1.) gäller följande kriterier för projekt inom sökområdet livslångt lärande:

Projektet…

  • bidrar till livslångt lärande genom att utvecklas i en dialog med alumner och företrädare för arbetslivet, och tillvaratar deras erfarenheter.
  • främjar satsningar på fort- och vidareutbildning eller omskolning riktad till yrkesverksamma med en akademisk grundutbildning, som bidrar till att kunna hantera de utmaningar som dagens samhällsförändringar medför.

Enheten för universitetspedagogik handlägger utlysning, bedömningsarbetet och uppföljning. Projektansökningarna behandlas av en bedömargrupp bestående av en ordförande, lärarrepresentanter från de tre vetenskapsområdena, studeranderepresentanter och handläggare från enheten för universitetspedagogik. Bedömning av projektansökningarna sker utifrån det pedagogiska programmets mål och intentioner samt de ovan listade kriterierna.

Bedömningsprocessen syftar till att säkerställa en hög kvalitetsnivå på projekten. Det är således inte givet att hela det utlysta beloppet föreslås fördelas. Bedömargruppen lämnar förslag till rektor, som beslutar om tilldelning av medel.

  • Sista dag för ansökan: 2024-03-20 23:59.
  • Beslut om tilldelning av medel sker under juni 2024.
  • Tilldelade medel är avsedda för kalenderåret 2025 men blir tillgängliga redan inför höstterminen 2024, dvs. projektet kan startas redan då.
  • Disponering av medel: hälften av de beviljade medlen kan rekvireras efter rektorsbeslut om tilldelning, resterande medel utbetalas efter godkänd avrapportering av projektet.
  • Deadline för skriftlig slutrapport inklusive ekonomisk redovisning: 2026-06-30.

Enheten för universitetspedagogik arrangerar kontinuerligt seminarier för kollegialt utbyte av idéer och erfarenheter inför och under genomförandet av projekten. Det är en stark rekommendation att delta i dessa seminarier. Det finns även möjlighet att kontakta enhetens pedagogiska utvecklare som bollplank under projektets gång.

De kunskaper och erfarenheter som projekten genererar ska spridas inom universitetet och det är önskvärt att studenter som har varit involverade i projektet ges möjlighet att medverka i detta. En viktig arena för spridning är Uppsala universitets pedagogiska utvecklingskonferens som anordnas vartannat år, vidare andra relevanta konferenser och/eller publikation i lämpliga tidskrifter. Inspelningsstudion i Blåsenhus erbjuder dessutom möjlighet till inspelade presentationer, exempelvis i form av en film eller en ljudinspelning/podd.

Projektet ska avrapporteras i en slutrapport som ska innehålla en kortfattad ekonomisk redovisning, cirka fem sidor, samt en utvärdering av projektet.

Ej använda medel återgår till universitetsgemensamma strategiska medel.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin