Pedagogiska scenarier

Salens teknik och flexibla inredning gör det möjligt att undervisa på flera olika sätt. Här presenteras några pedagogiska scenarier:

Scenario 1

Pedagogiska scenarier - exempel 7

En kurs där läraren använder fler projektorer och skärmar samtidigt, för att visa olika perspektiv på samma innehåll. Till exempel en dikt på ena skärmen, en karta på den andra och bilder från platsen dikten utspelar sig på den tredje. Tekniken ger en ram för studenternas diskussion i ämnet.

Scenario 2

Pedagogiska scenarier - exempel 7

Möjlighet för samarbete med andra universitet, t.ex. bjuda in en gästföreläsare eller ha med studenter på distans. Till exempel en skärm med en gästföreläsare, en annan med de webbsidor, bilder eller simuleringar som läraren visar.

Scenario 3

Pedagogiska scenarier - exempel 7

Studenter i en språkkurs har varsin bärbar dator. I arbetet med att översätta och analysera texter tillsammans utnyttjar de en stor skärm som alla i gruppen kan se och alla studenter kan skriva sina förklaringar med hjälp av sina datorer, via det trådlösa nätet och tekniken i salen.

Scenario 4

Pedagogiska scenarier - exempel 7

Studenterna formerar mindre grupper av bord och stolar. Under studenternas grupparbete kan läraren fritt gå omkring i rummet så att studenterna kan ställa frågor. Läraren kan exempelvis skicka en grupp att hjälpa en annan eller låta någon studentgrupp "föreläsa" genom att de visar sina resultat på de stora skärmarna.

Scenario 5

Pedagogiska scenarier - exempel 7

Läraren utnyttjar att möblerna i salen är mobila och ber studenterna forma grupper. Under grupparbetet sammanfattar varje grupp sina resultat på en bärbar dator.

Vid redovisningen utnyttjas klassrummets teknik och trådlösa nät så att varje grupps datorskärm visas på någon av de stora skärmarna i salen. Olika grupper kan visa på olika skärmar och på så sätt minska dötiden mellan gruppredovisningarna.

Scenario 6

Pedagogiska scenarier - exempel 7

Studenter i olika projektgrupper är samlade i samma sal, men uppdelade. De har sitt första projektmöte och använder mobila vanliga skrivtavlor och tuschpennor för att skriva och rita på samt en kamera för att fotografera processen.

Studenterna dokumenterar sitt arbete, som t.ex. består av brainstorming, skissande av koncept, skapande av en arbetsplan mm.

Bilder av dessa arbetsytor sparas direkt och läggs ut på webben som digitala bilder som de kan arbeta med efteråt under nästa lektionstillfälle, eller så att andra lärare och studenter kan följa deras arbete.

Scenario 7

Pedagogiska scenarier - exempel 7

Mentimeter för omröstningar, att få interaktivitet och studentdelaktighet under lektionen, t.ex. peer instruction.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin