Principer för rolltilldelning i Sitevision

De roller som finns i Sitevision är

• webbansvarig
  • redaktör
  • skribent

Dessa roller är en direkt spegling av redaktörsorganisationen och gäller för hela webbplatsen, oavsett om det handlar om externwebben, studentingången eller medarbetaringången och oavsett om det handlar om en lokal webbplats på t.ex. institution eller de universitetsgemensamma delarna. Till varje roll är olika behörigheter kopplade, det vill säga vad rollen har rätt att göra i systemet. Personerna kopplas sedan till olika delar av webbplatsen så att t.ex. en webbredaktör på en institution endast har behörighet till sin institutions sidor.

Varje del av webbplatsen har minst en webbansvarig

För att säkerställa genomgående hög kvalitet måste det finnas minst en webbansvarig för varje del av webbplatsen och max tre. En del av webbplatsen utgörs i normalfallet av sidorna som tillhör en organisatorisk enhet (t.ex. en institution eller avdelning på förvaltningen). I vissa fall kan det finnas flera webbansvariga som ansvarar för olika delar av verksamhetens samlade webb. En anledning till att ha fler än en webbansvarig kan vara att minska personberoendet.

Webbredaktörer ges behörighet till alla tre målgruppsingångar

Alla redaktörer inom en verksamhet (t.ex. institution eller avdelning på förvaltningen) har behörighet till verksamhetens alla sidor på de tre målgruppsingångarna (externt, student, medarbetare), vilket minskar personberoendet och underlättar samarbete. På en institution betyder detta i praktiken att redaktörer på externwebben även har behörighet till institutionens sidor på medarbetaringången och studentingången och vice versa.

Skribenter ges behörighet till en av målgruppsingångarna

Skribentbehörigheten ges i normalfallet till en av målgruppsingångarna externwebb, medarbetaringång eller studentingång. Vid behov kan skribenten få behörighet till flera målgruppsingångar.

På de riktade ingångarna i medarbetaringången har skribenter inte möjlighet att lägga upp meddelanden.

Så blir du webbskribent

Antalet webbredaktörer ska inte vara fler än nödvändigt

För att kunna skapa en högkvalitativ webb för Uppsala universitet krävs det att alla webbredaktörer har kompetens inom webbpubliceringens olika områden, som t.ex. målgruppsanpassning, strukturering av innehåll, tillgänglighet och sökbarhet. Därtill kommer också kunskap och färdigheter i cms-verktyget Sitevision. Vid sidan av utbildning behöver webbredaktören också ges ansvar och befogenheter, samt tid för att kunna arbeta på ett bra sätt med webben. Detta innebär att antalet webbredaktörer inte kan vara så stort. Ett mindre antal redaktörer underlättar dessutom samarbetet

Personer som endast uppdaterar enstaka sidor ges med fördel rollen skribent.

Utbildning krävs för att bli webbredaktör

För att ge webbredaktörerna bästa möjliga förutsättningar att utföra sitt arbete och för att kunna hålla genomgående hög kvalitet på Uppsala universitets webbplats är det obligatoriskt att gå en utbildning för att få rollen webbredaktör.

Utbildning webbredaktör

Roller tilldelas alltid till grupper av personer, inte till enstaka personer

En grupp personer som hanterar samma del av webbplatsen placeras i samma behörighetsgrupp. Dessa grupper baseras i normalfallet på de olika organisatoriska enheterna, till exempel en avdelning eller institution. Gruppen ges sedan behörighet till ”sin” del av webbstrukturen. En person kan finnas med i flera behörighetsgrupper. Behörighetsgrupper kan vid behov frångå den organisatoriska strukturen och skapas manuellt för att hantera t.ex. projektwebbar och samarbetswebbar.

Webbredaktionen och supporten har behörighet till hela universitets webbplats

Webbredaktionen har behörighet att göra ändringar på hela webbplatsen. Ändringar på delar som webbredaktionen inte ansvarar för, görs med stor försiktighet och i samråd med ansvarig webbredaktör. I undantagsfall kan kommunikationsdirektören ge mandat för att göra ändringar om det är nödvändigt för att säkerställa att webbplatsen uppfyller myndighetskraven på saklighet och objektivitet samt att den följer lagar och förordningar eller om det finns risk att Uppsala universitets varumärke skadas.

Supporten har rollen administratör och behörighet att göra ändringar på hela webbplatsen för att kunna hjälpa till med supportärenden samt för att kunna utföra nödvändigt underhåll.