KoF24 Medfarm: Självvärdering till institutioner – svara senast 24 mars 2024

I början av februari får alla vetenskapsområdets institutioner en självvärderingsenkät – nästa steg av forskningsutvärderingen KoF24 Medfarm.

Institutionernas självvärdering syftar till att ge den externa expertpanelen underlag för sin bedömning, men också att ge institutionerna underlag för ett internt utvecklingsarbete. Frågorna i självvärderingen är öppna och resonerande för att ge möjlighet till reflektion och skapa en självbild av hur de enskilda institutionerna ser på och arbetar med frågor rörande forskning.

I självvärderingen blir institutionerna ombedda att reflektera över visst bakgrundsmaterial samt resonera kring fem teman. De fem temata är:

• framgångsrika forskningsmiljöer
  • framtida styrkeområden
  • strategier för utveckling av forskningen
  • internkultur
  • kompetensförsörjning.

Institutionerna ska ha slutfört självvärderingen senast 24 mars 2024.

I nästa steg kommer institutionernas självvärdering att delas med områdesledningen samt med den externa utvärderingspanelen. Visst material kan även utgöra underlag för den slutliga KoF24 Medfarm-rapporten och andra rapporter för Medfarm.

För KoF24 Medfarm ser upplägget ut såhär i korthet:

Slutet av 2023

Forskargruppsledare får frågor (genomfört).

Februari till mars 2024

Institutionerna får begränsade självvärderingar.

Mars till april 2024

Vetenskapsområdets centrum för klinisk forskning (CKF) får begränsade självvärderingar.

7–11 oktober 2024

En extern panel utvärderar hela vetenskapsområdet för medicin och farmaci.

Februari 2025

Den slutliga rapporten för KoF24 Medfarm blir klar.

Anna Sjöström