Provets upplägg och bedömning i kurs 3

Provet i kurs 3 är gemensamt för svenska och svenska som andraspråk, men bedömningsunderlaget skiljer sig åt mellan ämnena på grund av olikheter i ämnesplanerna. Provet består av två delprov och hålls samman av det svenskämnesanknutna tema som behandlas i delproven. Eleverna introduceras till båda delproven under introduktionslektioner (ca 80 min.), då texthäfte och uppgift till delprov B delas ut.

Delprov A: skriftlig framställning

Delprov A genomförs på angiven provdag. Skrivtiden är 240 minuter. Vid provtillfället får eleverna ett uppgiftshäfte med tre skrivuppgifter varav de ska välja en. Samtliga skrivuppgifter bygger på läsning och bearbetning av texthäftet. Skrivuppgiften leder till en utredande text av vetenskaplig karaktär på 600–800 ord.

Delprov B: muntlig framställning

Delprov B genomförs på lektionstid eller på särskild tid som skolan har bestämt under en period på cirka fyra veckor efter genomförandet av delprov A. Provuppgiften leder till ett individuellt, argumenterande anförande inom provets tema. Anförandet förbereds individuellt av eleven. Beräknad tidsåtgång vid genomförandet är ca 10 min. per elev (anförande och kort uppföljning).

Bedömningen

Det är läraren som utifrån bedömningsanvisningarna bedömer elevens prestationer, d.v.s. elevens ordinarie lärare eller den lärare som på skolan utsetts att bedöma aktuellt prov. Ett sätt att åstadkomma en likvärdig och rättvis bedömning av provet är att arbeta med sambedömning, vilket innebär att lärare tillsammans diskuterar och bedömer elevlösningar utifrån bedömningsanvisningarna. Ett annat sätt att öka bedömningens tillförlitlighet är att sprida bedömningen mellan kollegor på skolan eller mellan lärare på olika skolor.

Till lärarens hjälp vid bedömningen finns olika bedömningsunderlag som utgörs av matriser och kommenterade elevlösningar.

På sidan Bedömningsstöd och kartläggningsmaterial på Skolverkets webbplats finns även ett material kopplat till delprov B som består av inspelade muntliga anföranden. Materialet kräver inloggning i Skolverkets e-tjänst. Åtkomst till e-tjänsten får läraren via sin rektor.