Forskare förklarar: Varför är vissa vulkaner extremt farliga?

Vulkan med ett stort moln som rullar ner från toppen.

En glödande lavin, ett så kallat pyroklastiskt flöde, rusar nedför Merapis topp. Foto: BPPTKG(Merapi Volcano Observatory)

Plötsligt och helt utan förvarning kan vulkanen Merapi på ön Java i Indonesien få våldsamma utbrott. Bara under de senaste 100 åren har över 1 500 människor dött till följd av det. I forskningsprojektet ”ROTT'N'ROCK” söker vulkanforskaren Valentin Troll svaren på varför vissa vulkaner är så oberäkneliga och farliga.

– Vi vet fortfarande inte hur Merapi fungerar, säger Valentin Troll, professor i petrologi vid institutionen för geovetenskaper.

Området runt den nästan 3 000 meter höga Merapi är bördigt och därför tättbefolkat. Men det är ingen säker plats att bo på. Vulkanbrott och jordbävningar är ett ständigt hot. Bland de mest förödande farorna är de flera hundra grader heta glödande laviner, så kallade pyroklastiska flöden, som under utbrotten i hög hastighet kan forsa nerför vulkansluttningen.

– Vid vulkanutbrotten sker väldigt starka explosioner. Det innebär att vulkanen inte kan hålla kvar magman och plötsligt får vi de här explosionerna, säger Valentin Troll.

Vulkanen förstörs

För att skapa sig en bättre bild av vad som orsakar de häftiga utbrotten har Valentin Troll och hans forskarkollegor tagit stenprover från Merapis topp. Proverna har avslöjat något mycket intressant – nämligen att berget förstörs.

De heta, sura gaserna som strömmar ut från vulkanen får den att vittra sönder. De delar som kommer i kontakt med gaserna bryts ner för att till slut vara så porösa att de mycket lätt smulas sönder.

– Om det här händer kan magman som är under tryck inuti vulkanen inte längre hållas tillbaka. Den exploderar och det är något som sker utan varning. Det handlar inte om ny magma som kommer upp underifrån som i många andra vulkaner utan om att själva vulkanen inte längre kan hålla kvar magman. Det är en mycket farlig situation, säger Valentin Troll.

I det nya forskningsprojekt ”ROTT'N'ROCK” som finansieras av Europeiska forskningsrådet (ERC) ska han och hans kollegor studera de här processerna för att bättre förstå dem. Förhoppningarna är att det ska leda fram till metoder för att kunna förutsäga när vulkanutbrott kommer att ske.

Åsa Malmberg