Extrema klimathändelser – vilket klimatledarskap krävs?

Rött litet hus flyter i vatten.

Översvämningar är exempel på klimathändelser som samhället behöver vara rustat för. Bild: Getty Images

Extrema klimathändelser visar att det brådskar att ställa om och anpassa samhället. Vilket klimatledarskap behöver forskare och politiker ta? Det är temat för seminariet Extrema klimathändelser - vilket klimatledarskap krävs i forskning och politik? som Uppsala universitet arrangerar i Almedalen.

Klimatet förändras snabbt på grund av mänskliga aktiviteter. Att medeltemperaturen ökar och att flera olika extrema klimathändelser blir vanligare och kraftigare märks tydligt även i Sverige. Förändringar påverkar både samhället och värdefulla ekosystem. Det innebär att vi måste ställa om våra samhällen och anpassa dem till den nya klimatverkligheten.

– Det behövs mer budget, det behövs bättre planering, det behövs bättre koordinering mellan nationell politik och lokal politik. Vi vill då visa vad forskningen säger om de här frågorna och skapa grund för en diskussion bland politikerna, säger Mikael Karlsson, universitetslektor i klimatledarskap, som medverkar i seminariet.

Åsa Malmberg och Marcus Holmqvist

Fakta om seminariet:

Seminariets namn: Extrema klimathändelser - vilket klimatledarskap krävs i forskning och politik?

Arrangör: Uppsala universitet

Tid: 26/6 2024 16:00 - 17:00