Unga och gängkriminalitet diskuteras i Almedalen

silhuett av kille med keps mot en vägg

U-FOLD vill lyfta problemet med att unga i dagens Sverige redan i tidiga tonår rekryteras till gängkriminalitet. Foto: Getty Images

Redan i tidig ålder rekryteras många unga in i gängkriminalitet. Hur kan samhället bäst arbeta för att förhindra denna negativa trend? Vid ett seminarium i Almedalen möts forskare och andra samhällsaktörer för att diskutera stödinsatser för unga.

Arrangörer för seminariet är U-FOLD, Forum för forskning om läkemedels- och drogberoende, vid Uppsala universitet. Bland deltagarna finns polismästare Jale Poljarevius vid Polisregion Mitt. U-FOLD vill lyfta problemet med att unga i dagens Sverige redan i tidiga tonår rekryteras till gängkriminalitet.

– Det har kommit en rapport som visar att de stödinsatser vi gör för unga verkar inte hjälpa. 90 procent av dem som har gjort brott kommer att återfalla i brottslighet och där måste vi se hur vi kan arbeta på ett nytt sätt för att adressera det här, säger Mathias Hallberg, professor och ordförande i U-FOLD.

Vilka vill ni träffa i Almedalen?

– Politiker, beslutsfattare och allmänhet för att sprida frågan. Men vi vill också träffa journalister och media. I vissa fall kommer vi att initiera nya frågor och i vissa fall vill vi upprätthålla den kunskap och den debatt som finns.

Annica Hulth

Seminarium i Almedalen

Unga och gängkriminalitet - hur kan vi bryta trenden?
Arrangör: UFOLD, Uppsala universitet
Tid: Tisdag 25 juni 2024 kl 14:30 - 15:30.
Plats: D-huset, Uppsala universitet, Kaserngatan 1, ""Torget""