Hur får vi en jämställd spelkultur?

Två flickor spelar dataspel.

Seminariet handlar bland annat om hur vi kan få fler kvinnliga grundare som utvecklar framtidens spel. Foto: Getty Images

Hur säkerställer man att spel och de som skapar spelen representerar spelarna? Har det någon betydelse? Hur får man fler kvinnliga grundare som kan skapa framtidens spelupplevelser? Det är temat för seminariet "Representation in games and in the places we make games" som Uppsala universitet är med och arrangerar i Almedalen.

Samtalet handlar om representation i spel och de platser där spel skapas. Det tar upp hur forskning om social och kulturell påverkan av inkludering i interaktiv media kan bidra till en jämställd spelkultur. En annan fråga som diskuteras är hur initiativ för inkludering vid nyföretagande kan påverka vilka spel som blir verklighet. Seminariet kretsar även kring jämställhet och mångfald i en bransch där knappt var fjärde medarbetare är kvinna, men där nästan hälften av alla som nyanställs är det. Seminariet sker delvis på engelska.

– Det här är viktigt eftersom spel är den största mediakonstindustrin i världen. Det är till och med större än film numera vilket betyder att det har en enorm räckvidd när det gäller konst, politik och kultur. Det är avgörande med olika röster för att kunna representera bredden i världen, säger Josephine Baird, universitetsadjunkt vid Institutionen för speldesign och en av de medverkande i seminariet.

Åsa Malmberg and Daniel Olsson

Mer om seminariet

Seminariets namn: Representation in games and in the places we make games
Arrangör: Spelalmedalen, Dataspelsbranschen, Sverok, Uppsala universitet