Problembaserat lärande: de sju stegen

Klargör termer och begrepp som inte är lättbegripliga.

Definiera problemet/delproblemen.

Vilka fenomen eller företeelser vill gruppen belysa? Inför steg 3 skall gruppen ha valt det eller de problem, som gruppen vill bearbeta.

Inventera gruppens uppfattningar och ideer kring problemet.

Börja bearbeta ett problem om ni har valt flera. Använd ca 5–10 minuter till ”brainstorming” per problem. Brainstorming: Notera alla förslag, ideer och associationer, som finns i gruppen, utan att kräva förklaringar eller kritisk granskning.

Systematisera inventeringen.

Granska de förslag, som kommit fram. Ta fram samband, kategorisera, värdera och sortera bort det som inte verkar vara relevant.

Formulera inlärningsmål.

Avgränsa sådant som ni inte förstår eller inte kan förklara. Formulera frågor och gör konkret vilka inlärningsbehov ni har, utifrån vad som framkommer vid analysen i steg 4.

Inhämta kunskap i relation till inlärningsbehoven.

Varje gruppmedlem bör göra klart för sig vilken kunskap hen ska skaffa sig och på vilket sätt det ska ske. I detta steg kan man arbeta individuellt eller i grupp.

Sätt samman och använd den nyförvärvade kunskapen och på så vis lös identifierade problem.

Den nyförvärvade kunskapen ska granskas i gruppen och diskuteras i förhållande till problemet. Kunskapen ska ge förutsättningar för fördjupad belysning av problemet och eventuellt besvara ställda frågor.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin